Weglopen tijdens een reclameblok op televisie? Doe het maar niet tijdens je geliefde soap in Japan. Daar is voor het eerst een model toegepast om belangrijke episodes tijdens de reclame door te laten gaan, lezen we op Molblog. Yomiuri, en van de vier grote tv-netten in Japan, brengt deze innovatie, die hopelijk nooit door polder-tv wordt overgenomen. Want wat is nog reclame daar, wat niet?
De Amerikaanse krant de Wall Street Journal, die erover bericht, spreekt van ‘virtueel niet te onderscheiden reclameblokken’. Als dat zo zou zijn, dan is het gewoon productplaatsing, maar dat is het ook weer niet, constateert auteur Peter Olsthoorn.
”De acteurs bevinden zich in een omgeving die ook een rol speelt in de soap, en prijzen ook werkelijk producten aan, terwijl belangrijke verwikkelingen doorgaan.” Onder meer Toyota deed eraan mee.
Werkt het voor de adverteerders-nieuwe-stijl? In de proefgebieden, twee regio’s in Japan, nam het kijkcijfers tijdens de reclame geïntegreerd in de soap met drie procent toe, terwijl die normaliter daalt tijdens reclameblokken.
Maar deze vorm van -sorry, verneukeratieve- sponsoring is ook duurder vanwege onder meer betaling van de acteurs: zo’n 10 procent is de schatting.
Olsthoorn heeft zelf ook nog een adviesje: ”Je kunt, lijkt me, ook overgaan naar een model waarin je acteurs laat meedelen in meeropbrengsten van de reclame. Maar dat is een volgende stap.” Nou, liever niet, Peter. We houden reclame liever als zodanig herkenbaar en zeker niet door diezelfde soapies gebracht.
Hakuhodo, het tweede reclamebureau van Japan, tekent voor deze tv-sponsoringinnovatie.
Lees ook:Procter & Gamble met ‘Dash-soap’ in Belgische reclameblokken
Lees ook:Helft Nederlanders betaalt niet voor film, 70% zapt reclame
Lees ook:Eetbare reclame: Japans succes met eetbare KitKatKaarten
Lees ook:Help, de Japanners komen eraan op ‘t WK2010 (Adidas-spots)
Lees ook:Onderzoek VS: ‘Online reclame vaker geblokkeerd’