Albert Heijn stapt in gesponsorde tv, voor deze grootgrutter een geheel nieuwe reclamevorm. Gefinancierd wordt het nieuwe programma ‘TopKok’, waarin onder andere Joop Braakhekke (links van dat ei) en een serieuzer iemand, topkok Robert Kranenborg optreden. Wordt het ook snijden in het budget van die leuke AH-commercials?
.
Het Zaanse supermarktconcern is de enige sponsor van het programma, dat meerdere ‘AH-momenten’ kent, meldt Adformatie Online.
Vanaf donderdag 26 oktober wordt het programma op Talpa TV uitgezonden en TopKok moet ‘’een soort culinaire Idols’’’worden. Daarin gaat het trio op zoek naar de beste amateur-kok van Nederland. Iedere liefhebber die goed denkt te kunnen koken kan zich via Topkok.tv aanmelden voor deze kookwedstrijd. In vijf voorrondes strijden per aflevering twee ‘culinaire wannabees’ tegen elkaar. Deelnemers aan de competitie doen in het programma onder meer hun boodschappen bij een vestiging van Albert Heijn.
AH-woordvoerder Wenda Buining houdt het eenvoudig: ”TopKok gaat over lekker eten. Daar gaat het bij Albert Heijn ook over.” Op de vraag of men in Zaandam hiermee een nieuwe communicatiekoers gaat varen, zegt ze: ‘We hebben Allerhande, de Bonusfolder en onze commercials. Daarnaast kijken we altijd naar alternatieve middelen die we kunnen inzetten.’( AH adverteert toch ook nog in dagbladen, of is dat voorbij, nu de ”supermarktoorlog” achter de rug is?)
Helaas geeft Buining geen antwoord op een interessante vraag van Adformatie. Namelijk of het sponsoren van een tv-programma ten koste gaat van het budget dat AH nu aan tv-commercials uitgeeft. Over de effecten van tv-sponsoring is nog relatief weinig bekend. Spoedig zal blijken of men na een uitzending naar de winkel rent, aangetrokken door dat ”lekkere eten.”
(PS Niet toevallig bijna vergeten, ook Caroline Tensen presenteert in TopKok)
Lees ook:Everybody Appie! nieuwe slogan in ‘Albert Heijn van Magda’-spotje
Lees ook:Terugroepreclame voor Fiorucci Milano-salami van AH
Lees ook:Wijze moeder wijst dochter op biologisch shoppen bij Albert Heijn in spotje
Lees ook:Aanval Albert Heijn op A-merkprijzen C1000 in advertentie
Lees ook:Verplicht reclamekijken door nieuw patent Microsoft
Nou, origineel zeg van AH. Gewoon gepikt van dat RTL-programma Life & Cooking waarachter Unilever zit.
@Hansie. Ja, die waren ver voor, maar een fabrikant. AH is de eerste supermarkt die zich op dit terrein begeeft, bij mijn weten. ”Lekker eten” op tv promoten is blijkbaar ínteressant, zowel voor de fabrikant als de foodretailer.
Boekhoudschandalen. Het schandaal van het miljoenensalaris voor Anders Moberg – die zit er overigsns nog steeds. Altijd rijen achter de kassa, ook als de winkel bijna leeg is. Extra betalen voor bepaalde zaken als je geen Bonuskaart hebt. Met die kaart wordt ook nog eens in je privé-leven gekoekeloerd. Tv-spotjes uitzenden in programma-onderbrekende reclame. Een bedrijf dat zo bol staat van de schandalen zou het verboden moeten worden om nog reclame te maken. Laat staan ook nog eens dit soort programma’s uit te zenden.