SIRE maakt reclame voor hulplijn voor mensen zónder psychische ziekte

Boeiend: SIRE draait de rollen om in haar nieuwste campagne die vanochtend werd gelanceerd. Van start ging vandaag een hulplijn voor mensen zonder psychische ziekte. En reclame daarvoor. Uit onderzoek blijkt namelijk dat veel Nederlanders moeite hebben om normaal om te gaan met mensen met psychische aandoeningen als een depressie, psychose of burn-out. Via de hulplijn, waarvoor, ook vanaf vandaag, reclame wordt gemaakt in tal van media, kunnen familie, collega’s of vrienden van hen die lijden aan een psychische aandoening vragen stellen over hoe zij het beste met deze situatie kunnen


omgaan. Veertig vrijwilligers, voorheen of zelf nog steeds kampend met psychische problemen, zetten zich in voor de lijn (0900-0727) die eind oktober, na beëindiging van de campagne, wordt overgedragen aan het Landelijk Platform GGZ.  De campagne, die vanochtend (wat te vroeg) werd geplaatst in dagbladen en op tv, is gemaakt door reclamebureau JWT.

Geen ‘gewone’ campagne. Senior creatief Friso Ludenhoff lichtte toe: ”We wilden daadwerkelijk hulp bieden en niet alleen de problematiek bekendheid geven met een campagne.” Volgens hem is er sprake van een ‘kennisprobleem’ bij de omgeving, wat de hulplijn kan helpen oplossen, of in ieder geval daartoe een aanzet geven.

In bijgaande indringende spotjes, geregisseerd door Erik Lieshout, heel sec en puur aan het woord Daan, Gijs, Mandy en Robinne. Hier voorbeelden van de dagblad- en magazinecampagne. Op de pc in restaurant Freud in Amsterdam was er een korte -en mijns inziens terechte- discussie over de vraag of de statements die soms naar iets als aanklacht neigen wel de juiste manier is om ‘onwetenden’ over te halen de hulplijn voor mensen zónder psychische ziekte te bellen. Of dat een wat softere benadering effectiever zou zijn. De ervaring zal het leren.

Verder een uitstekende campagne, en een prachtidee van de JWT-ers, wat mij betreft. Eentje die nu eigenlijk al een succes is, want steekt mensen met psychische aandoeningen effectief een hart onder de riem. Meer achtergrond de campagne en SIRE hier.

Op de pc vertelde professor Jaap van Weeghel, directeur van Kenniscentrum Phrenos, dat stigmatisering op psychisch zijn wellicht het belangrijkste obstakel vormt voor rehabilitatie en herstel.  ”Dat startpunt heeft geleid tot het oprichten van een hulplijn en een omvangrijke campagne,” zei STER’s Sabine van Aken, SIRE bestuurslid en projectleider voor de campagne. Van Weeghel waarschuwde ‘geen wonderen’ te verwachten van de campagne, want er was nog veel werk aan de winkel met programma’s voor mensen met psychische klachten. Maar de omgeving bewust maken van een ‘groot maatschappelijk probleem’ -ook wel ‘de stille ziekte’ genoemd- vond Van Weeghel uiteraard zeer nuttig.

Je kunt SIRE online volgen via www.sire.nl, @SIREcampagnes en www.facebook.com/Sirecampagnes.

Aan deze nieuwe SIRE-campagne werken onder meer de volgende partijen belangeloos mee:
JWT Amsterdam, Outcast Pictures, The Ambassadors, Stichting Samen Sterk tegen Stigma, Stichting Korrelatie, TYG Digital, E-boost Interactive, Straight Premedia, Wisse Kommunikatie, Perspagina, Restaurant Freud, Trendbox, Blauw Research, OMD, Engagement Media BV, ANPinOpdracht, Rebke Klokke.

Over SIRE
SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderbelichte maatschappelijke onderwerpen publiekelijk bespreekbaar te maken en te agenderen bij burgers, opinieleiders en besluitvormers. SIRE is een initiatief vanuit de communicatiebranche. Iedereen die meewerkt aan de SIRE-campagnes doet dit geheel belangeloos en zonder enige financiële vergoeding. SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties en ontvangt ook geen enkele subsidie.

PS  Leuk blog, Reclamewereld?

Lees ook:‘SIRE-campagne psychische ziekte leidt tot 650.000 gesprekken’
Lees ook:Voor iedereen die denkt dan iemand met een depressie…
Lees ook:Mensen met psychische klachten via advertentie gezocht door SIRE
Lees ook:Samen Sterk zonder Stigma-campagne over psychische aandoeningen neemt stokje SIRE over
Lees ook:Nieuwe SIRE-campagne over het taboe op psychisch ziek zijn al onthuld voor persconferentie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.