SIRE-campagne: Tolerantie, daar knapt heel Nederland van op

[UPDATE: zie ook]       De onafhankelijke Stichting Ideële Reclame/SIRE start vandaag een nieuwe campagne met het thema ‘Tolerantie’. Centraal in deze campagne, gemaakt gemaakt door reclamebureau Doom + Dickson, staat de boodschap: ‘Tolerantie: daar knapt heel Nederland van op’. Een belangrijk doel is Nederland weer trots te maken op haar tolerantie, aldus het persbericht van vanmiddag. “Als minister van vrede ben ik van mening dat tolerantie zeer waardevol, zo niet een groot en onmisbaar erfgoed is voor ons land waar we met z’n allen aan moeten blijven werken. ” aldus Jörgen Raymann die deze campagne vandaag presenteerde tijdens de lustrum-bijeenkomst van het 45-jarige SIRE. De campagne draait om een symbolische witte doos Tolerantie, die je zogenaamd kunt aanschaffen. Uit recent onderzoek van Team Vier in opdracht van SIRE onder 571 respondenten vanaf de leeftijd van 18 jaar blijkt dat twee op de drie (66%) Nederlanders vinden dat tolerantie de belangrijkste kernwaarde van ons land is. ”Tegelijkertijd vindt meer dan de helft (53%) dat Nederland in de afgelopen twintig jaar juist minder tolerant is geworden. Om deze redenen heeft SIRE besloten de campagne te gaan voeren.”

SIRE-directeur Pim Slierings, geciteerd in hetzelfde persbericht: “Tolerantie is de basis van democratie en mensenrechten. Tolerantie vormt niet alleen het fundament van iedere democratische maatschappij, het is ook een vruchtbare bodem voor welvaart en de bloei van kunsten en wetenschappen. Door de eeuwen heen is tolerantie echt onderdeel geworden van de Nederlandse identiteit en zoals nu blijkt uit het onderzoek van Team Vier, vindt 66% van Nederland tolerantie dan ook de belangrijkste kernwaarde van Nederland.

De intolerantie is vooral gericht tegen buitenlanders en buitenlandse invloeden. Dit blijkt uit het onderzoek van Team Vier onder 571 Nederlanders. Slechts 12% vindt dat Nederland meer asielzoekers zou moeten opvangen. Ook de stelling dat Oost-Europeanen best in Nederland mogen werken kan niet rekenen op steun van een meerderheid van de Nederlanders (46%). Bijna een kwart van de Nederlanders vindt dat het dragen van een hoofddoek verboden moet worden (23%), terwijl maar 9% het dragen van een kruisteken wil verbieden. Eén op de drie (35%) is voor een verbod op het bouwen van nieuwe moskeeën.

Ondanks deze uitkomsten omschrijft 94% van de Nederlanders zichzelf als tolerant. Onze buren vinden we minder tolerant; 66% van de Nederlanders vindt zijn of haar buren tolerant. Veel Nederlanders wijzen dus naar de buren: die zijn intoleranter geworden maar zijzelf niet, aldus het persbericht van SIRE.

Over de Campagne
Met de campagne ‘Tolerantie: daar knapt heel Nederland van op’, wil SIRE op een positieve manier Nederland laten zien wat tolerantie je kan opleveren. In deze campagne heeft SIRE het begrip tolerantie omgezet in een virtueel product. Hierdoor is het mogelijk om iedereen een dosis tolerantie aan te bieden en te laten zien welke positieve effecten dit oplevert. Vandaar de slogan ‘Tolerantie®: daar knapt heel Nederland van op’. Hoe meer mensen het product Tolerantie® gebruiken hoe meer Nederland daarvan opknapt.

Op de website www.tolerantie.nu kunnen bezoekers meer informatie over de campagne vinden, testimonials van tevreden gebruikers bekijken en het virtuele product Tolerantie® bestellen. Ook kunnen Hyves gebruikers hun profielpagina pimpen in de stijl van de campagne. Een speciale bijdrage is geleverd door Akwasi en ROLF de Band door een nummer te maken en op te dragen aan deze campagne.

 

Over SIRE
SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderbelichte maatschappelijke onderwerpen publiekelijk aan de orde te stellen, bespreekbaar te maken en te agenderen bij burgers, opinieleiders en besluitvormers. SIRE wil mensen wakker schudden, aan het denken zetten en doen beseffen dat bepaalde kwesties niet uit het oog verloren mogen worden. Dit doen zij door massamediale campagnes in te zetten die enkel gerealiseerd kunnen worden door de belangeloze inzet van professionals uit de media- en communicatiebranche (inclusief marktonderzoek en media-exploitanten). Op deze manier kan SIRE via de media een scala van ideeën en idealen onder de aandacht van het grote publiek brengen. SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties. Sinds de oprichting in 1967 zijn er inmiddels 106 campagnes ontwikkeld. Voor meer informatie surf naar www.sire.nl, of sluit je aan bij Sirecampagnes op Facebook. SIRE is ook te volgen op Twitter via @SIREcampagnes, met voor deze campagne de hashtag: #SIREtolerantie.

 

Lees ook:SIRE’s eerste Tolerantie-campagne uiting staat in de krant
Lees ook:Dierenleed, tolerantie, ziektes troef als onderwerpen SIRE-campagne
Lees ook:Derek Ogilvie steunt SIRE-campagne ‘Ik ben er nog’
Lees ook:Nieuwe campagne SIRE vraagt aandacht voor pleegouders
Lees ook:Nieuwe SIRE-campagne: ‘Handen af van onze hulpverleners’

4 reacties op “SIRE-campagne: Tolerantie, daar knapt heel Nederland van op

  1. Kees

    Tolerant tegenover de intolerante?
    Tolerant tegenover eercultuur&schaamtecultuur? Tolerant tegenover kuddegedrag? Tolerant tegenover geloofsextremisten? Tolerant tegenover mensen met een geweldcultuur? Tolerant ten opzichte van mensen met een hiërarchische sociale structuur (bijv.:de gekooide vrouw)? Betekend tolerantie een “samenleving” waar het concept van vrijheid en gelijkheid verdwijnt? Had eercultuur gerelateerd geweld ons grondgebied niet al 350 jaar verlaten? Moet ik daar tegenover dit alles tolerant zijn?
    Vrijheid is kostbaar kwetsbaar en niet vanzelfsprekend. Daar moet je wat voor doen om dit te behouden. En zeker niet zomaar alles accepteren. Ik wil niet tolerant zijn tegenover de intolerante daar word mijn land niet toleranter van en zal ook zijn tolerantie zeker niet behouden. Das wel duidelijk vind SIRE. Tolerantie is ook geen partij voor onderdrukking en geweld. Daar is het niet tegen opgewassen.
    Wat moet ik met een politie macht die mij adviseert te verhuizen. En deze intolerante normen en waarden faciliteert. Om Preventief de tolerantie te behouden? Net als deze campagne zeker? Goed bedoeld maar niet erg overdacht en op deze manier geef je tolerantie weg ipv het te behouden!
    Nog wat loze kreten; 500 jaar beschaving, verlichting en wist U sociologie is wetenschap.
    Groetjes uit Rotterdam-zuid!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Pieternel

    Wat een verbijsterend slechte en overbodige campagne.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Redactie, Michael Auteur

    @Pieternel: Ieder zijn mening, maar na zo’n keihard oordeel erover volgt toch een vraag, de waarom-vind-je-dat-dan vraag.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Pieter

    Deze reclame heeft pas zin als ze ook in het Arabisch wordt uitgezonden!
    Anders is ze heel naïef!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website