Mediarecord voor ‘Hulpverleners’-campagne van SIRE

De mediabestedingen achter de ‘Hulpverleners‘-campagne van de onafhankelijke stichting SIRE -het bedrag dat de media aan gratis reclame-ruimte beschikbaar hebben gesteld- is ‘absoluut uniek.’ Dat schrijft bestuurslid en media-specialist André Roof in het jaarverslag van zijn organisatie. ”De campagne is gelanceerd op 27 december. Vier dagen later op 31 december is er door (onderzoekbureau-MvO) Nielsen al €1.200.422 aan bruto mediabestedingen vastgesteld. Nog nooit is er in zo’n korte periode door SIRE zoveel gratis mediaruimte benut als dat nu het geval is geweest. Een echt mediarecord.” In 2011 zijn liefst vier campagnes gevoerd: Ik ben er nog, Kinderen in een scheiding, Geef kinderen hun spel terug en de eerder genoemde Handen af van hulpverleners. Ze brachten de media- bestedingen ”naar een absolute recordhoogte,” aldus het jaarverslag. Ten opzichte van 2009 zijn de bestedingen meer dan verdubbeld tot een reclamewaarde van bijna €9.6 miljoen.Daarvan werd het meest door de media besteed aan Kinderen in een scheiding (€4.011.782 bruto), gevolgd door Geef kinderen hun spel terug (€3.078.621 bruto), Ik ben er nog (€1.274.670 bruto), Handen af van hulpverleners, de laatste van het jaar (1.200.995 euro bruto) en diverse SIRE-plaatsingen (nog eens €22.475 bruto), aldus het onlangs gepubliceerde jaarverslag van de organisatie, waarvan de campagne belangeloos zijn ontwikkeld door reclame-, pr-, onderzoek- en onlinebureaus en hun vele toeleveranciers. ”Zonder hun gedreven, enthousiaste en tomeloze inzet bestaan er geen SIRE-campagnes,” meldt het verslag ook.

In zijn artikel in het jaarverslag schrijft André Roof ook dat SIRE met de campagne Kinderen in een scheiding naast radio en televisie weer een echte printcampagne te pakken had. Dat blijkt uit de enorme exposure die deze campagne in print heeft gehad. ”Meer dan 50% van de bestedingen is gerealiseerd in dagbladen en tijdschriften en dat is uniek. Doorgaans bedraagt het percentage van de gedrukte media maximaal 30%.”

Vooral de dagbladen van de Persgroep (de Volkskrant, Trouw en Het Parool-MvO) kregen maar niet genoeg van deze campagne en bleven de advertenties maar plaatsen, aldus constateerde Roof. Uiteindelijk zijn de bestedingen, dus de gratis aan SIRE weggegeven advertentie-ruimte, op ruim €4 miljoen uitgekomen voor deze campagne.

Ook de campagne Geef kinderen hun spel terug heeft het met ruim €3 miljoen goed gedaan. ”Zeker als wij kijken naar de maanden in het najaar waarin deze campagne heeft gelopen. Typische campagnemaanden die worden gekenmerkt door een forse concurrentie van ‘betalende adverteerders.’”

[PS]

 

Lees ook:Opgejaagde vader haalt zijn gram op sportveld zoon (SIRE)
Lees ook:Aandacht voor kinderen gescheiden ouders in SIRE-campagne
Lees ook:Gouden Loeki-nominaties oktober: 1. Bol.com/Takelauto, 2. Friesland Bank/Kelder en 3. SIRE/Spel
Lees ook:Jack de Graaff van Publicis is nieuwe SIRE-voorzitter
Lees ook:Unilever ‘s lands grootste adverteerder – voor KPN

Eén reactie op “Mediarecord voor ‘Hulpverleners’-campagne van SIRE

  1. G. T. Kaartje

    Nou maar hopen dat het effect van de campagne ook hoog blijkt.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

Current ye@r *