Campagne ‘Kent u mij?’ van zelfbewuste moslima’s Al Nisa

Al Nisa (‘De Vrouwen’), volgens eigen zeggen een vrijwilligerorganisatie die staat voor zelfbewuste moslima’s, presenteerde deze week, bewust vlak voor de verkiezingen, de campagne ‘Kent u mij? Die moet gezien worden als een oproep aan de Nederlandse politiek ‘om vooroordelen over moslima’s tegen te gaan.’ Als achtergrond wordt genoemd de in het Al Nisa-persbericht geciteerde opmerking van Amnesty International* : ”Europese instellingen en regeringen moeten meer doen om de negatieve stereotypen en vooroordelen over moslims in vooral het onderwijs en op de arbeidsmarkt tegen te gaan’. In een één minuut durend YouTube filmpje worden vijf krachtige moslim-


vrouwen in beeld gebracht: ”Vrouwen die ondernemend en succesvol zijn in alle lagen van de samenleving. Vrouwen die door de gewone burger en de politiek noch gezien noch erkend worden.”

De campagne is een onderdeel van Al Nisa‘s dertig jarig jubileumthema ZIN (Zelfbewuste vrouwen, Inspirerende ontmoetingen en Nieuwe inzichten) met al belangrijkste evenement een symposium op zaterdag 22 september. Dat symposium van Al Nisa is een samenwerking met Marmoucha, New West Fest en De Meervaart Amsterdam. Gasten zijn o.a. Dr. Ingrid Mattson uit Canada, Mohammed Cheppih, Anne Dijk, Derek Otte, Raja Felgata, Karima el Fillali, Noureddine Steenvoorden, Nafize Sener.

Al Nisa meldt voorts als credits voor de campagne:
Camera & montage: Sjoerd Schipper van Schippermedia, tekst: Het Al Nisa bestuur bestaande uit Alia Azzouzi, Fatima Acherrat, Fardau Procee, Sandra Doevendans en Leyla Cakir, voice-over: Beertje van Beers. De productie is mede mogelijk gemaakt door: ZoukaMedia, WatchThis, Rafje, Tabinda Mahmood, Banu Lapré Alniak, Manon Moussa, Fatima el Ibrahimi, Malika Mouhdi, Sabrina Oldenhof, Kyara Oldenhof, Grace Gyamfi. Met dank aan: OSF Xen Fund, Kerk en Wereld. Aldus het persbericht.

* Bron van het Amnesty-citaat: het onlangs verschenen rapport Choice and Prejudice: Discrimination against Muslims in Europe.

Lees ook:Ludieke postercampagne moslimvrouwenorganisatie Al Nisa
Lees ook:Cartoonspots over veilig verlinken van boevenpraktijken
Lees ook:Islamkritische advertentie in ban bij Libelle en Flair in België
Lees ook:Derek Ogilvie steunt SIRE-campagne ‘Ik ben er nog’
Lees ook:Rabobank stopt met reclameboegbeeld Fatima Moreiro de Melo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.