Radboud stopt met ‘seksistische’ reclamefilms Ancilla Tilia

Much ado about nothing daar in Nijmegen. Maar wel véél aandacht, dankzij de reclamefilmpjes van de Radboud Universiteit voor middelbare scholieren, met voormalig Playmate Ancilla Tilia in de hoofdrol. Er was nogal wat kritiek op; seksistisch enzo. De campagne is stopgezet en andere manieren worden gezocht om te werven, meldt NOS Headlines vanavond. In de drie filmpjes, onder de naam Labrad (zie voor derde overlees), treedt fetisjmodel Tilia op. ”De afdeling Communicatie op de universiteit probeerde op een nieuwe manier en met een knipoog scholieren te prikkelen voor een studie.”

In de filmpjes waren bestaande onderzoeken te zien, met Tilia als presentatrice. Er staan inmiddels drie afleveringen online, waaronder een over onderzoek dat mannen niet meer helder kunnen nadenken als ze een mooie vrouw zien.

De ondernemings- en studentenraad waren niet blij met de filmpjes. Claudia Krops is lid van de ondernemingsraad en liet Voxlog, de website van het Nijmeegse universiteitsmagazine Vox, weten geschokt te zijn door de beelden. “Welke studenten willen we hiermee trekken? De eigen site van deze presentatrice mogen scholieren niet eens bezoeken! Ik vind de filmpjes seksistisch en denigrerend.”

Judith Rotink, voorzitter van de studentenraad, zegt de situatie gênant te vinden. “Dit is niet het beeld dat de Radboud Universiteit zou moeten uitstralen. Er worden flauwe seksistische grapjes gemaakt en het lijkt alsof ze de onderzoeken belachelijk maken. Er gaat waarschijnlijk veel geld in zitten, maar we denken dat dit juist averechts werkt. Het is een beetje als Oh Oh Cherso: Het kan niet, daarom is het grappig.”

Het universiteitsbestuur noemt de promotiestunt bij monde van collegevoorzitter Roelof de Wijkerslooth van Weerdesteyn volgens Elsevier ‘verschrikkelijk, smakeloos en ongewenst.”

‘Blijkbaar zijn knipogen gevaarlijk, dat hadden we niet ingeschat,’ zegt hoofd communicatie Johan van de Woestijne teleurgesteld. In de ludiek bedoelde filmpjes legt Tilia een aantal Nijmeegse onderzoeken op haar eigen manier uit. Het gaat dan bijvoorbeeld over de antibacteriële werking van spuug, hoe geld gelukkig maakt en hoe het mannenbrein reageert op het zien van een mooie vrouw.

In de filmpjes is Tilia als schaarsgeklede wetenschapper te zien. ‘Echte’ wetenschappers leggen theorieën uit, die Tilia vervolgens in een experiment ten uitvoer brengt. Twee mannen die in de filmpjes figureren, worden gedood. Claudia Krops, lid van de ondernemingsraad van de universiteitsraad noemt de filmpjes ‘seksistisch en denigrerend’.

Tilia is vooral bekend omdat ze regelmatig in mannenbladen als Playboy en FHM poseert, memoreert Elsevier.

De Communicatie-afdeling zegt te stoppen met de pilotfilmpjes. Willem Hooglugt, woordvoerder van de Radboud Universiteit, zegt dat de afdeling naar andere manieren gaat zoeken om middelbare scholieren aan te spreken, aldus nog steeds NOS Headlines.

Lees ook:Vertrekkende decaan Gielen per advertentie gefeliciteerd door Radbout Universiteit
Lees ook:Mooie reclamestunt Hema: troostloterij voor gezakte scholieren
Lees ook:Mensen met wratten, rugpijn gezocht per advertentie
Lees ook:Wedstrijd: ondernemers maken eigen ‘Even Apeldoorn bellen’-filmpje
Lees ook:Nieuwe Jeugd Reclame Wijzer gepresenteerd aan reclamemakers meldt Media Rakkers

Eén reactie op “Radboud stopt met ‘seksistische’ reclamefilms Ancilla Tilia

  1. Henkie

    vies kind ook

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.