Cyberlokkers laten niet los. Blocken dus! Een internetfilmpje van het Meldpunt Kinderporno, gemaakt door reclamebureau OER. Ouders hebben vaak weinig zicht op de online bezigheden van hun kinderen en de ''cyberlokker'' -nieuwe term- heeft hiermee vrij spel om jonge kinderen in te palmen. ''De tijd waarin je viezeriken bij het schoolplein aan hun lange regenjassen kan herkennen is voorbij. Tegenwoordig bevinden kinderlokkers zich massaal online: de cyberlokkers (meer info op site). Wat begint als een spannend en onschuldig gesprek, mondt uit in een spel van verleiding en chantage,'' aldus bureau Lost Boys, dat partners zoekt om deze nieuwe campagne onder de aandacht te helpen brengen. Reclamewereld.blog.nl helpt graag een handje mee als het om verspreiden gaat.
Lees ook:Amsterdamse wethouder Asscher wil dat gemeente geen reclame meer maakt voor de Wallen
Lees ook:Samen op weg naar een rookvrije generatie is doelstelling campagne
Lees ook:Monster zet voet op eiland, blijkt spotje Audi in VS
Lees ook:Reclametrailer voor Robert Redford’s speelfilm ‘All is lost’
Lees ook:Tientallen partijen achter ‘Rookvrije Generatie’ willen kinderen beschermen meldt advertentie
Ook een goeie stap: Minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie wil dat creditcards waarmee op internet kinderporno wordt aangeschaft, worden geblokkeerd. Hij gaat met de creditcardmaatschappijen praten om daarover afspraken te maken, melden AD en andere sites. ,,Het is een manier om onmiddellijk in te grijpen”, zei de bewindsman donderdag in het Radio 1 Journaal. Aan het blokkeren van de creditcard komt geen rechter te pas. Zo gauw de politie merkt dat er met een kaart kinderporno is gekocht, kan deze virtueel worden doorgeknipt. Een nieuwe card is moeilijk te krijgen, omdat de creditcardbedrijven gegevens met elkaar uitwisselen. Het blokkeren van een kaart staat los van eventuele strafrechtelijke vervolging.
Beetje nutteloos dat ze dit op TMF uitzenden om “kinderen te beschermen”, terwijl ze tegelijkerijd ook OVERDAG nu seks reclames uitzenden.
Op 23 mei jongstleden had ik van half een tot half vijf smiddags TMF aan staan en in bijna ieder blok waren de blote dames van SMS LEKKER AAN NAAR 6464 te zien.
Ik heb inmiddels een klacht ingedient bij Nicam.
Raar is dat, ja, logisch van die klacht dan, Noah.
Wow, snelle reactie!
Ik krijg binnen twee weken een reactie van het Nicam. Ik hoop dat er een boete inzit voor TMF.
En verder is het natuurlijk 100% goed dat kinderen hiervoor gewaarschuwd worden. Ik heb zelf op internet ook wel eens moeite om nee te zeggen tegen iemand die ik maar amper ken. Gek is dat eigelijk, want je bent niemand iets verplicht, maar soms weten cybergasten je dat snel te laten vergeten.
Blocken dus!
TMF overdag sex-reclame gate update:
Ik ben via het Nicam doorverwezen naar de Reclame Code Commissie en heb daar de code goed doorgespit om erachter te komen met welke artikelen de seksreclames in strijd waren.
Klacht is verzonden, dus nu maar afwachten wat er mee gebeurt.
Ik weet niet of dit onder spam valt, maar persoonlijk vind ik het allemaal bijzonder interessant, dus als er een vonnis ofzo bereikt is, zal ik het hier plaatsen. Hoop dat dat oke is.
Uiteraard welkom hier, Noah.
Ik had eigelijk geen puf meer om hier nog iets te posten nadat mijn klacht gestrand was in de bureaucratie, maar ik had beloofd om nog wat te laten weten, dus een maand later ben ik er alsnog, met de boodschap: De Reclame Code Commissie kan en/of wíl niks doen. Na wat heen en weer ge-correspondeer werd duidelijk dat mijn klacht niet zou worden opgenomen.
Even vanaf het begin: na de artikelen in de Code goed doorgespit te hebben, kwam ik met een vurige doch sterk onderbouwde klacht, maar de moeite had ik niet hoeven nemen: ik kreeg een mailtje van de Commissie met een bijlage van het mailtje dat TMF had gestuurd: MTV Nederland had verontschuldigingen aangeboden voor ‘het incident’, en een lijstje meegestuurd met de tijdstippen van de ongepaste reclames, waaruit bleek dat de commercial die dag maarliefst ZEVENTIEN keer per ongeluk was ingestart. En met het lijstje en de excuses was volgens de Commissie “aan de bezwaren voldaan.”
Op mijn reactie aan de Comissie dat Artiq Mobile (de producent van de reclame) op 23 mei weer veel opgegeild puberzakgeld binnen had zien stromen, en nog belangrijker, dat MTV Nederland uit deze non-reactie de leer kon trekken dat het met dit soort zaken dus weg kon komen, kreeg ik nog een uiterst ingewikkeld bureaucratisch lul-mailtje teruggestuurd waaruit onder andere bleek dat de Commissie blijkbaar zelfs geen boete uit kán schrijven (zelfs al hádden ze mijn klacht op willen nemen).
Hoe dan ook, de moraal van het verhaal: de Reclame Code Commissie gedoogd het overdag uitzenden van seks-reclames op jongerenzenders.
Ik kijk dan ook uit naar het volgende “incident”.
(En de cyberlokker-reclame heb ik for the record sindsdien ook niet meer gezien.)
Dank voor je bijdrage, mooi dat je er toch nog wat uit heb weten te persen, Noah. Tja, de reclamewaakhond. Heeft tanden maar kan niet bijten, terwijl dat soms hard nodig is… Zelf vind ik dat de media-exploitanten een actievere rol zou moeten spelen in schrijnende gevallen, maar ja, die lopen inkomsten mis dus nemen zelden eigen initiatieven. Zo lok je wel, wat niemand in de marcombranche wenst, overheidsmaatregelen uit. Wordt vervolgd.
Vind dat iedereen niet zo beschermend moet doen hierover. JIJ als OUDER voedt je kind op en als je dat niet goed doet, wordt het een etter die vaak in de cel belandt. Doe je het wel goed, dan hoef je je nergens zorgen over te maken.
Kinderen mogen wel degelijk deze reclame zien. Zo worden zij er ook voor gewaarschuwd hoe gevaarlijk het is.
Dus iedereen die vindt dat deze reclame niet kan: STEL JE NIET AAN EN DENK NA!
jullie zijn dezelfde jammerende mensen die beginnen te blaten als er weer een kind vermoord of verkracht wordt met het commentaar waarom de overheid niets doet en mensen niet geïnformeerd worden.
Nu wordt er een reclame gemaakt waarmee Uitstekend weergegeven wordt hoe gevaarlijk het is.. en dan vind je het erg? Denk toch na en wees geen luie ouder. Voed je kind fatsoenlijk op en breng hem/haar het besef voor dit gevaar ZELF OOK BIJ!!!!
Mag ik porno aan jouw kind verkopen, B?
En fijn dat jij perfect bent opgevoed. Mooi voor je. In de ECHTE wereld komt het jammerlijk genoeg maar al te vaak voor dat een ranzige zender als TMF meer invloed op een kind heeft dan gewenst, omdat bijvoorbeeld de single moeder overdag niet samen met haar kinderen tv kijkt omdat ze keihard moet werken om het eten op tafel te krijgen. De kinderen kijken dan soms alleen tv.
En denk jij soms dat als een jongen van 11 of 12 geil is en n.a.v zo’n reclame dit product wil bestellen toestemming gaat vragen aan de ouders? Die weten er vaak niks van af!
Dit heeft weinig te maken met het goed of slecht opvoeden door ouders. “Als je je kind goed opvoed, hoef je je nergens zorgen over te maken” is dan ook een bijzonder naieve stelling. Ouders kunnen NIET 24/7 bij hun kinderen en bij hun tv zijn. Die momenten worden genadeloos ge-exploiteerd door TMF.