Zou dit effect hebben? Keiharde Engelse informercial van Amnesty International, als onder- deel van een nieuwe campagne, over het bekende onderwerp, de mensenrechten in China. Klik hier voor meer informatie. ''Torturing peaceful protesters does not uphold the Olympic value'', zegt de tekst, met een oproep om nu je stem te laten horen over de mensenrechten- situatie in China. Gemaakt door Sweetworld TV, via Utalkmarketing.
Lees ook:Vileine China-boodschap voor koning Willem Alexander van Amnesty in advertentie
Lees ook:China speelt een spel … met mensenrechten (OS informercial Tibet)
Lees ook:Rel: Ralph Lauren-reclame voor Chinese kleding OS Team USA
Lees ook:Met boek en prikkeldraad speelt Amnesty in op Beijing Beurs
Lees ook:Laat Arabische lente geen illusie worden-advertentie over Egypte-petitie Amnesty
Nederlanders hebben vooral negatieve associaties bij de Olympische Spelen als het gaat om de locatie, Bejing. De positieve associaties richten zich met name op de sporten, de sporters (20%) en de uitstraling van het evenement (29%), meldt Adformatie, dat een onderzoek van MindWorld en marketing pr-bureau Linden & Barbosa citeert. Ze hebben in samenwerking met GMI (Global Market Insite), een onderzoek geïnitieerd naar de beleving van de Olympische Spelen bij de Nederlandse bevolking.
De protesten tegen de Olympische Spelen in Bejing houden het nieuws in zijn greep. Het sportieve karakter van deze Spelen is daarbij naar de achtergrond verdwenen. Over sponsoring van Olympische Sporters is de Nederlandse bevolking grotendeels positief (65%) gestemd.