Nieuwe impuls SIRE-campagne tegen digitaal pesten

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) gaat de campagne tegen digitaal pesten een nieuwe impuls geven.
Reden: het afgelopen jaar verdubbelde het aantal registraties door 120 scholen van zware
pestincidenten naar 600. Er werd ook meer gepest via internet en mobieltjes.

Die impuls geschiedt via de inzet van radio en tv, nieuwe internetbanners voor sites voor jongeren en nieuwe posters rond scholen. De duur van de tv-commercial over internetpesten is verkort, waardoor plaatsing door de tv-exploitanten vergemakkelijkt wordt, zegt SIRE-directeur Adri de Vries. Maar de campagne wordt niet aangepast om ook pesten via mobieltjes aan de orde te stellen.

De sterke toename van de registraties komt waarschijnlijk vooral door de grote aandacht voor het pestprobleem totnogtoe, vermoedt zij. Sinds het begin van de campagne in maart hebben ruim 1200 gepeste jongeren de moed gehad via een speciale website onderzoek te doen naar de herkomst van hun pester. Kinderen maken mee dat hun foto’s worden gebruikt op sekssites, dat ze worden geweerd van chatgroepen of dat er vernederende teksten over hen verschijnen op de computers van de school.

Via de speciale website, waarop in de campagne wordt gewezen, kunnen jongeren een dossier opstellen over een pester, inclusief een aanklacht en getuigen. Dit dossier wordt verstuurd naar de degene die ervan wordt verdacht. Die kan vervolgens reageren op de aanklacht, waardoor er discussie over digitaal pesten op gang kan komen, voegt het ANP toe.

Lees ook:Digitaal pesten onderwerp campagne Europese Gemeenschap
Lees ook:Digibewust gestart met wachtwoordencampagne
Lees ook:Campagne tegen sms-pesten van Vodafone New Zealand
Lees ook:Pesten: BN-ers en winkels steunen You are Good-campagne
Lees ook:Belgisch ‘zangspotje’ tegen pesten veel te soft zeggen critici

4 reacties op “Nieuwe impuls SIRE-campagne tegen digitaal pesten

  1. Wenda Verkerk

    Beste,

    Op onze site staat een e-book tegen pesten.
    Een dergelijk boekje kan ook geaakt worden van digitaal pesten.
    De illustraties worden door ons ontwikkeld
    (zie ook de computer illustraties op de poster van de site)
    Misschien een idee voor de campagne tegen digitaal pesten??

      /   Beantwoorden  / 
  2. Michael van Os

    @Wenda: Daar daar ga ik dus niet over, maar ik zou adviseren, neem contact op met SIRE zelf. Je kunt zo doorklikken naar hun site in bovenstaand bericht en daar een reactie achterlaten.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Roland Klaverstijn

    Pesten (niet alleen op scholen maar ook op het werk) is een groot en een goeddeels onzichtbaar probleem. Of je het oplost met een SIRE campagne die zich met name richt op de slachtoffers/tjes, betwijfel ik. Als onderwijzers, leraren en leidinggevenden hun ogen beter open zouden houden of als ze geleerd zou worden hoe ze pestgedrag kunnen herkennen, denk ik dat meer effect zou hebben.Want vergis je niet, pesters kunnen alleen maar pesten omdat de omgeving ofwel de mond houdt ofwel (een beetje) meedoet. Lachen toch?

      /   Beantwoorden  / 
  4. Michael van Os

    @Roland: Die commercial -zie plaatje- is wel degelijk gericht op ouders en leraren. Die zal je je wel herinneren, komt nog wel langs op tv en, hoopt SIRE, vaker de komende tijd. De posters komen rond scholen te hangen, begrijp ik.
    Aan de ene kant worden dus de ouders en leraren zo benaderd en geattendeerd op de problematiek en het belang van herkenning (en actie), aan de andere kant worden de slachtoffers gewezen op te ondernemen actie via die site.
    Uiteraard is een zeer belangrijke rol weggelegd voor met name leraren en ouders. Pesten op het werk is vast hier en daar een probleem, zoals jij zegt, maar daarop is deze SIRE-campagne niet gericht.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.