Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat start op maandag 4 september de nieuwe verkeersveiligheidscampagne: ‘Rij met je hart.’ Deze volg op de ‘I love …’-campagne uit 2005 op en richt zich op de eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden bij het verminderen van irritatie en agressie in het verkeer. Er komen ondermeer radio- en tv-spots.Tijdens de campagne zal de politie extra scherp zijn op de thema’s uit de campagne: snelheidsgedrag op 30- en 50 km wegen, oversteekgedrag en door rood rijden. Op de hoofdwegen geldt dat voor bumperkleven en onnodig links rijden. Centraal in de campagne staat het rode hart. Hiervoor is gekozen ‘’om op een sympathieke manier aandacht te vragen voor meer verdraagzaamheid en respect tussen verkeersdeelnemers’’, aldus het ministerie. Naast een landelijke tv-spot, radio-spot en attentieborden, staan lokale en regionale acties centraal. Verder wordt campagnemateriaal verspreid, ook bij basisscholen. Daar krijgen kinderen de mogelijkheid met het campagnemateriaal – posters, folders, actiekaarten en stickers – aan de slag te gaan. Kennelijk moeten ze ook bij hun ouders verantwoordelijk verkeersgedrag bepleiten. ‘Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld automobilisten belonen met een campagnesticker als ze zich aan de verkeersregels houden’’, zegt V&W in een persbericht. Vanuit de landelijke campagne wordt een actie georganiseerd op internet. Op de campagnesite wordt gebouwd aan een reusachtig internet-hart, waar iedereen zijn veilig verkeer-boodschap over kan brengen. Ook is het lied uit de commercial ‘Rij met je hart’ te downloaden via de site (de site is actief vanaf 11 september).
Lees ook:Hersenen twijfelen over ‘Rij met je hart’-campagne
Lees ook:Gek op Goochem: autogordelcampagne Min. van V&W en Van Haren
Lees ook:SIRE met campagne in aanval tegen ouders’ geschreeuw langs de lijn
Lees ook:Samen op weg naar een rookvrije generatie is doelstelling campagne
Lees ook:ChristenUnie wil campagne tegen meeroken kinderen