‘Scherpste tarief’-campagne Energiedirect ‘misleidend’ volgens Reclame Code Commissie

Essent-dochter Energiedirect.nl startte vorige maand een nieuwe merkcampagne met het thema ‘Hebben we niet, hebben we wel’. Daarmee Energie Direct tabletwilde de energieleverancier haar positionering als prijs-challenger benadrukken en ‘conventies in de energiemarkt doorbreken’. De campagne wordt echter ‘misleidend’ genoemd door de reclamewaakbond, de Reclame Code Commissie/RCC, hoewel er op haar site nog geen woord over de uitspraak staat. Die volgde kennelijk na een spoedklacht bij de  van concurrenten Budget Energie en de Nederlandse Energie Maatschappij, melden onder meer de vaksites

Adformatie en Marketing Tribune. Vermoedelijk brachten zij de uitspraak in de publiciteit vandaag. De Reclame Code Commissie zegt daarover onder meer, volgens MT: ”De in de uitingen gewekte indruk dat Energiedirect in alle gevallen de aanbieder met de laagste tarieven is, is onjuist. Omdat de gemiddelde consument door de onjuiste informatie over het bij Energiedirect te behalen prijsvoordeel ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend.”

Harald Swinkels, CEO van de Nederlandse Energie Maatschappij zegt heel blij te zijn met de uitspraak. ”Het leert traditionele energiebedrijven als Essent dat zij, ook via hun sub-labels, gewoon binnen de lijntjes moeten kleuren. We hadden aanvankelijk vriendelijk verzocht om de campagne aan te passen, maar daar ging Essent niet op in.”  Sjef Peeraer, directeur van Budget Energie: ”Energiedirect heeft ten onrechte beweerd dat ze het scherpste tarief heeft. Daardoor zijn er nu vele Energiedirect-klanten die denken het laagste tarief te hebben, terwijl dat niet zo is.” En dan, lekker stokerig:  Wij gaan ervan uit dat Energiedirect deze klanten hierover zal informeren en het verschil zal bijpassen.”

Lees hier in MT meer over de gewraakte campagne van Energiedirect.

Lees ook:NL Energie-aanval op prijzen Essent ‘misleidend’ genoemd
Lees ook:NEM-reclame met Maurice de Hond moet stoppen van Reclame Code Commissie
Lees ook:Maurice de Hond terug in reclame Ned. Energie Mij. (NEM)
Lees ook:Code Commissie: reclame Prosta Totaal misleidend
Lees ook:Reclame-waakhond bezig met klachten over ‘God’-spot NLE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.