Mogelijk rechtszaken tegen adblokkers door Amerikaanse Internet Advertising Bureau

Branche-organisatie Internet Advertising Bureau/IAB wil adblokkers gaan aanpakken, desnoods met behulp van rechtszaken. Volgens Adobe en PageFair gebruiken 198 miljoen mensen wereldwijd dit soort software, uitgevers alleen al lopen zo jaarlijks 21,8 miljard aan advertentieomzet zet. Meldt site Emerce vandaag (en wat te denken van de adverteerders?-MvO). ”Het Amerikaanse Internet Advertising Bureau heeft afgelopen zomer al twee keer overleg gevoerd over het probleem van adblokkers. En hoewel daar nog geen conclusies uit zijn voortgekomen, wordt in elk geval gekeken naar de mogelijkheid om de makers van dit soort software voor de rechter te brengen.”

Of dat een verstandig besluit is, moet nog worden afgewacht, zegt Emerce. ”In Duitsland hebben diverse uitgevers rechtszaken tegen de grootste adblokkers AdBlock Plus verloren. Dit voorjaar deden ProSiebenSat1 en RTL vergeefs een beroep op de rechter, nadat eerder Zeit Online en Handelsblatt al van de rechter ongelijk hadden gekregen.

”Een regionale rechtbank in München zag niets illegaals in de browserextensie van AdBlock waarmee advertenties kunnen worden tegengehouden. De rechtbank constateerde bovendien dat de mediabedrijven niet noemenswaardig veel advertentie-inkomsten mislopen. Gebruikers mogen verder zelf bepalen of zij advertenties willen tegenhouden.

”IAB ziet echter mogelijkheden op grond van het auteursrecht. De software interfereert met de pixels van een webpagina. Men voegt er gelijk aan toe dat de aanpak nog nader bestudeerd moet worden. Tegelijk steekt het IAB de hand in eigen boezem. Men wil men de kwaliteit van advertenties verbeteren, bijvoorbeeld om laadtijden van webpagina’s met advertenties te verbeteren. De makers van adblokkers claimen dat pagina’s zonder advertenties veel sneller worden.

”Morgen kondigt Apple iOS 9 aan, dat voor het eerst technologie bevat om advertenties te blokkeren aan de hand van door derden aangeleverde zwarte lijsten. Diverse ontwikkelaars hebben adblokkers voor iOS 9 aangekondigd. Intussen heeft Google ervoor gezorgd dat de software AdBlock Plus geen YouTube reclames meer kan overslaan. De ‘skip ad’ optie is voor gebruikers van de extensie onzichtbaar,” meldt nog steeds Emerce vandaag.

Lees ook:Anti-reclame maken doel crowdfunding campagne AdBlock
Lees ook:Voorlichtingscampagne over gebruik adblockers overwogen door internet wereld
Lees ook:Onderzoek VS: ‘Online reclame vaker geblokkeerd’
Lees ook:Sanoma: over vijf jaar meer reclame uit internet-activiteiten dan uit print
Lees ook:Adverteerders financieren nieuw mobiel gameplatform Thumbgames

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.