Commerciële radiozender BNR begint half april een grote reclame-campagne en heeft van de Ster, het verkoopbedrijf Ster van de Publieke Omroep, te horen gekregen dat die niet geaccepteerd wordt op haar media. BNR heeft niet alleen protest aangetekend, maar ook is het Commissariaat voor de Media gevraagd een uitspraak te doen. Dat meldt de reclame/media-vaksite Adformatie. BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich: ”Naar mijn mening is deze opstelling van de Ster juridisch niet houdbaar en eigenlijk belachelijk.” Ster beroept zich volgens hem op het eigen reglement, waarin staat dat partijen mogen worden geweigerd als deze schade toebrengen aan de Ster of de Publieke Omroep. ”Het kan niet zo zijn dat een publieke organisatie, waar we allemaal aan meebetalen, partijen buitensluit. Ik denk dat het verstandig is dit eens goed uit te pluizen,” citeert Adformatie hem gisteren. Die vaksite meldt dat het BNR in 2013 lukte om onder een andere naam - Bay & Air - toch reclame te maken op de Ster. Na de eerste uitzending werd die spot direct van de zender gehaald. Fröhlich tegen de site: ”Naar aanleiding van de trojan-actie van vorig jaar is de discussie opgestart. Laten we nu maar eens uitzoeken hoe het echt zit.”
NB De commerciële tv-zenders maken ook geen reclame op de Publieke Omroep, maar omgekeerd gebeurt dat evenmin. Om de zoveel jaar duikt dit ‘issue’ tussen de concurrerende partijen weer op. Dat begon al meteen na de oprichting van BNR onder leiding van Michiel Bicker Caarten. Het genoemde Commissariaat voor de Media houdt toezicht op de naleving van de Mediawet en ondersteunt daarmee de informatievrijheid, zo meldt de site.
Lees ook:Mediaminister kijkt of Ster spots concurrentie mag weigeren
Lees ook:Reclameboete voor Max wegens ‘Heel Holland Bakt’-deal met Albert Heijn/Ahold
Lees ook:De Telegraaf wil dat STER stopt met reclamewerving voor internetsites van Publieke Omroep
Lees ook:50-jarige Ster bedankt adverteerders met commercial vol Gouden Loeki-hits
Lees ook:Plasterk wil reclame op websites Publieke Omroep aanpakken