Nederlandse muggenexpert eist terugtrekking radioreclame Grand Prix Cannes

De Wageningse muggenexpert Bart Knols eist van de organisatie van Cannes Lions, het belangrijkste reclame festival ter wereld, dat de deze zomer aan het Braziliaanse reclamebureau Talent gegeven hoogste eer, de radio Grand Prix, wordt teruggenomen. Meldt de Volkskrant in een fors artikel vandaag. Want misleidend en misschien zeer schadelijk. In het radiospotje voor klant Go Outside magazine wordt volgens hem ten onrechte beweerd dat muggen terugdeinzen voor ultrasoon geluid. Daardoor zouden Brazilianen zich wellicht minder goed beschermen tegen bepaalde gevaarlijke muggen en ernstige, door muggen overdraagbare ziekten kunnen oplopen. Complicado: Agência Talent had een fm-zender bereid gevonden om dagelijks enkele uren een 15 kHZ-frequentie toe te voegen aan haar muziekprogramma, om muggen te verjagen. Die zouden terugdeinzen voor de ultrasone geluiden die de luisteraars van ‘Rádio Repelente’ -onder meer lezers van Go Outside- niet horen. Terry Savage, Cannes Lions-directeur, wil het spotje niet terugtrekken. Hij wil slechts linken naar Knol’s wetenschappelijke verhaal. Agência Talent in São Paolo, sinds kort onderdeel van het Franse Publicis, dreigt met juridische stappen tegen Knol, want vreest imago-schade. De Wageningse bioloog is directeur van onderzoekbureau In2Care, dat muggen, teken en vliegen bestrijdt, en voorzitter van de Raad van Advies van de Nederlandse Malaria Stichting. Knols gaat nu ook de aanval openen op internationaal aan de man/vrouw gebrachte Apple- en Androidapps met ultrasoon geluid tegen muggen, meldt de Volkskrant vandaag voorts. Ook gevaarlijke oplichterij, betoogt de bioloog.

De radio Grand Prix van Cannes Lions is de hoogst haalbare internationale prijs vor reclame op dat medium, en derhalve uiterst prestigieus in de reclamewereld.

[PS]

 

Lees ook:Grand Prix Cannes: Amerikaanse printreclame voor wasmiddel Tide
Lees ook:Volkswagen nogmaals gekozen tot Adverteerder van het Jaar in Cannes
Lees ook:Europese reclameprijzen Terugroepactie VW en Centraal Beheer-bus (van DDB)
Lees ook:Bekijk de beste buitenreclame-uitingen van Cannes 2011-12
Lees ook:Cannes Festival eert Mars als Adverterteerder van het Jaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

Current ye@r *