Handboek ‘Grip op reclame’ legt consument zelf weren uit

Om de rechten van de consument op het gebied van omgaan met reclame in kaart te brengen, heeft de DDMA Privacy Autoriteit het consumenten handboek: ‘Grip op reclame opgesteld. ”Aan de hand van de fictieve meubelwinkel Design for Life, wordt uitgelegd wat mag en wat niet mag in reclame.” Het DDMA Privacy Waarborg is een keurmerk dat toeziet op het zorgvuldig gebruik van uw contactgegevens door aangesloten bedrijven in het toesturen van reclame. Bijvoorbeeld via e-mail, post, social media en de telefoon. Je ontvangt bijvoorbeeld de nieuwe folder van de supermarkt of een e-mail van uw boekwinkel. Deze bedrijven mogen gebruikmaken van uw contactgegevens om je aanbiedingen te doen. Maar zij moeten je wel vertellen dat zij je gegevens voor dit doel gebruiken. Ook moet je kunnen aangeven dat je bepaalde reclame liever op een ander tijdstip, via een ander kanaal, of helemaal niet ontvangt.  Indien je van mening bent dat uw privacy door een reclame-uiting niet wordt gerespecteerd, kun je eenvoudig een klacht indienen via het Privacy Waarborg Klachtenloket. Kunt je je bijvoorbeeld niet afmelden voor een e-mailnieuwsbrief, of vraag je je af waarom een bepaalde organisatie je belt? ”De DDMA Privacy Autoriteit neemt vragen en klachten in behandeling en beoogt deze zo snel mogelijk op te lossen,” bezweert het persbericht ons. Eerst zien of het goed werkt in de praktijk voor we de vlag hijsen voor het DDMA.

Lees ook:Verplicht reclamekijken door nieuw patent Microsoft
Lees ook:Reclamecode voor social media gaat in per 1 januari a.s.
Lees ook:Wijzigingen toezicht op geneesmiddelen- en emailreclame
Lees ook:Heeft u regelmatig last van paniek vraagt UvA in advertentie
Lees ook:Auto’s verpakken in reclame, nieuwe manier van geld verdienen in VS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

Current ye@r *