NOS ombudsman Ton van Brussel uit in het AD kritiek op de dubbelrol
die Cruijff had tijdens het EK: de wedstrijden van het Nederlands Elftal analiseren voor de NOS en daarnaast
regelmatig in de reclame- blokken om de wedstrijden heen, om
reclame te maken voor ING. Van Brussel kreeg hierover opmerkingen van kijkers en noemt die
dubbelrol “een ongelukkige com- binatie die een publieke omroep niet zou
moeten willen”. De ombudsman begrijpt dat Cruijff in het Nederlandse
voetbal een bijzondere man is en dat de NOS hem er graag bij heeft,
maar “Feit blijft dat een commer- ciële organisatie als ING zo handig een
graantje meepikt van een analyse in een uitzending van een publieke
omroep.”
NOS-directeur Gerard Dielessen reageert dat Cruijff freelancer is en
“Ik kan het hem niet verbieden. We hadden kunnen overwegen hem niet
meer in te huren, maar hij heeft een enorme toegevoegde waarde voor
onze uitzendingen”.
De ING-commercials zouden Cruijff volgens reclameman/auteur Hans van Dijk ruim 400.000 euro opleveren volgens Quote vangt de voetballegende 1 miljoen per jaar voor zijn commentaar voor de NOS.
Lees ook:SBS speelt Sinterklaas met gratis wervingspots omroep Max
Lees ook:Waarom ‘reclamevrij’ de Publieke Omroep schaadt
Lees ook:Lekker klagen over de overheid! Nationale ombudsman-campagne
Lees ook:Max maakt groots reclame voor nieuwe omroep magazine
Lees ook:Dekker tegen programma-onderbrekende reclame op Publieke Omroep