Brussel wil Heineken’s Rudi aanpakken, maar hij is jaren van tv af

Wat een vreemd bericht. De Europese Commissie vraagt de Nederlandse overheid opheldering over alcoholcampagnes zoals de Heineken-commercial Biertje? en de Martini-babycampagne. ''De EU-regels bepalen dat reclames niet de indruk mogen wekken dat alcohol leidt tot sociale of seksuele successen.'' Volgens insiders gaat het wat Heineken betreft met name over Rudi, inmiddels enkele jaren van de buis (die hele campagne is trouwens allang weer vervangen). EC-Commissaris Viviane Reding (Media) antwoordde vragen erover van (het socialistische) Europarlementslid Dorette Corbey, meldt het ANP. Corbey meent dat de Heineken-reclame strijdig is met de EU-regels: ,,Bij de Heineken-reclame 'Biertje?' krijgt een jongeman namelijk een hele groep vrienden als hij bier aanbiedt.'' Corbey wil ook eigenhandig

 

de zelfregulering in Nederland afschaffen, lijkt hij. Zij vindt het
vreemd, zegt ze, dat Nederland als enige EU-land de EU-regels niet
heeft vastgelegd in een wet, maar in een afspraak met het
bedrijfsleven.

EU-Commissaris Reding zegt er momenteel niet aan te
twijfelen dat Nederland zijn verplichtingen nakomt. Wel gaat ze
Nederland vragen te reageren en onderzoekt ze of het nodig is een
rechtszaak aan te spannen tegen Nederland, aldus het ANP.

Lees ook:‘Biertje?’-reclame mag niet van PvdA, maar is allang van de buis!
Lees ook:Reclameman Roorda over EG-kritiek op ‘oude’ Biertje?-campagne
Lees ook:Nederlanders massaal tegen nachtelijke reclameverlichting
Lees ook:‘Hoe duidelijk moet het zijn?’-campagne Reclame Code gericht op adverterend bedrijfsleven
Lees ook:Europarlement akkoord met gespreide reclame op tv

3 reacties op “Brussel wil Heineken’s Rudi aanpakken, maar hij is jaren van tv af

  1. Bierboy

    Ah, NOU snap ik ineens waarom ze die erg leuke Biertje-campagne zonodig moesten stopzetten… !

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Schrandere gedachte, Bierboy, maar ik geloof van niet. Ze hebben ”Biertje?” gewoon vervangen door het meer internationaal georiënteerde ”Serving the planet”, dat dus in heel veel meer landen bruikbaar is dan alleen hier (en in ‘t Vlaamse deel van België).

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jacob

    Hmm, ik vind dat heineken reclame wel voldoet aan de eisen hoor.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.