Gelukkig maar. De ongeadresseerde reclame-uiting van het Neder- lands Muntkantoor, "Deskundigen Enquête 2007, Enquête over het onderwerp euro", een officieel aandoend enquêteformulier waarmee men tevens een bestelling plaatst, is door de Reclame Code Commissie misleidend bevonden. De Commissie is tot deze conclusie gekomen omdat uit de mailing onvoldoende duidelijk blijkt dat indien men de enquête heeft ingevuld en deze retourneert, men niet alleen het dankpakket ontvangt maar daarmee ook een bestelling plaatst voor "Euro-Gedenk- muntensets, voor € 30,92 tot € 49,92". Uit de kleine lettertjesonderaan de vier pagina's tellende mailing blijkt pas dat men een bestelling plaatst. Bovendien is niet duidelijk wat de bestelling precies inhoudt.
Gelet op de ernst van de misleiding heeft de Commissie het in het algemeen belang geoordeeld de uitspraak openbaar te maken, zo meldt het persbericht van de RCC.
Op 23 maart 2007 heeft het Nederlands Muntkantoor hoger beroep ingesteld tegen de beslissingen van 8 maart 2007 van de Commissie. Dit beroep is na het verstrijken van de beroepstermijn van 14 dagen, dus te laat ingediend. Om die reden heeft het College van Beroep het Nederlands Muntkantoor niet-ontvankelijk verklaard in het beroep.
Illustratie: Eric Varekamp
Lees ook:Kritiek op reclame Muntkantoor deert Telegraaf niet
Lees ook:Reclame Wehkamp ‘misleidend’ – siteclaim nu aangepast
Lees ook:Reclame Postcode Loterij met daarin een BMW is ‘misleidend’
Lees ook:Ministerie VWS in beroep over uitspraak RCC inzake ‘te rooskleurige’ Zorg-campagne
Lees ook:Thuisapotheek krijgt weer gelijk van Reclame Code Commissie