Donnie is dé man op het feestje. Zo loopt hij er ook bij. Maar met dat ene mooie meisje weet hij maar geen contact te krijgen. Maar daar weet Donnie wel raad mee. Op het moment dat hij bij de vrolijk dansende schone in de buurt is, roept hij luidkeels, zodat iedereen hem kan horen: Biertje!? Foute boel, zegt de anti-alcohollobby. Die commercial is te leuk!
Volgens
Wim van Dalen, directeur van STAP (Stichting Alcoholpreventie) hadden
deze Heinekenreclame (zie
http://giesbers.net/video/heineken_club.mov)
en andere populaire alcoholspotjes van de buis gehaald moeten worden, simpelweg omdat jongeren ze te leuk vinden. Aldus meldt Spits. En zoals het er nu naar uit ziet gaat hij binnen niet al te lange tijd gelijk krijgen. Want wat blijkt? Basisschoolkinderen kennen de reclames allemaal uit het hoofd en bestempelen het betreffende drankje als positief. En op die manier, zo is de stellige overtuiging van Wim van Dalen, krijgen we de gemiddelde leeftijd waarop Nederlandse jongeren beginnen met drinken nooit hoger dan de huidige 12,1 jaar. Alcoholconsumptie op jonge leeftijd kan de hersenfunctie aantasten en leiden tot alcoholisme op latere leeftijd, meent STAP.Er wordt te veel alcohol gedronken door de jeugd. Van de jongeren in alle Europese landen drinken de Nederlanders veruit het meeste. Vijftien- en zestienjarigen consumeren gemiddeld jaarlijks veertien liter alcohol.Anti-alcoholspotjes helpen niet, zegt Van Dalen in Spits. Beter is het bij voorbeeld om alcohol in de supermarkt veel duurder te maken. Hij vertelt dat Minister Hoogervorst van Volksgezondheid het alcoholdrinken door de jeugd onder de 16 jaar wel wil aanpakken, maar dat lukt hem nog niet. Omdat het moeilijk te controleren zou zijn.En Donnie? STAP diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Afgewezen. ‘’Omdat Donnie zelf geen biertje dronk’’, aldus Van Dalen.
De kans dat
reclamemakers minder leuke commercials gaan maken is minimaal, als ze
daartoe niet gedwongen worden.
Lees ook:STAP wil van politiek verbod op alcoholreclame
Lees ook:Tienermeiden gevoelig voor alcoholgebruik in soaps
Lees ook:Onderzoek: jongeren grijpen fles sneller na alcoholreclame op tv
Lees ook:Boze reactie op ”Humor in Alcoholreclame”-item
Lees ook:Regeerakkoord: ‘Geen alcoholreclame voor 21:00 uur’