Reclame ‘Alice in Wonderland’ verovert voorpagina LA Times

Redactie tegen, zakelijke leiding vóór, en de redactie ”verloor.” Deze pagina sierde onlangs als wrap-around de voorpagina van de (betaalde) kwaliteitskrant Los Angeles Times. Johnny Depp, de Mad Hatter in Disney’s ‘Alice in Wonderland‘, maakte opvallend -en kleurig- reclame voor de film, waarbij de adverteerder gebruik maakt van het logo van de krant in een, ook nog, nieuwsomgeving –met recent nieuws. Naar verluidt leverde de advertentie ‘’enkele honderdduizenden dollars’’ op, een enorm bedrag natuurlijk. Maar de traditionele barrières tussen redactie en commercie zijn wel verdwenen. Een journalist van de in financiële moeilijkheden verkerende LA Times vatte het dilemma zo samen in de New York Times: ‘’We maken ons zorgen over het effect op ons imago, maar hebben ‘t geld wel hard nodig.’’ Via twitteraar ajthijssen.Ook kwaliteitskranten gaan steeds vaker overstag in de VS. Dezelfde LA Times plaatste zelfs eens een advertorial over de hele voorpagina, wat als nog ”erger” werd beschouwd. De Johnny Dep-pagina is duidelijker herkenbaar als reclame. ‘’Dit is geen kranten maken zoals we gewend zijn, maar zoals het toen ging is niet langer bepalend,” constateert Geneva Overholser, directeur van de  journalistiekopleiding aan aan de University of Southern California in de New York Times.

In Nederland zullen betaalde kranten niet zo gauw zó ver gaan, ondanks de moeilijkheden tijden voor dit mediumtype, mede als gevolg van de economische crisis. Maar gratis dagbladen als Metro en Spits -die dus volledig afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten-  hebben hun hele voorpagina al veel eerder meer dan eens ingeruimd voor advertenties. Zelf vind ik, wat de LA Times betreft, dat dit moet kunnen. Is duidelijk als reclame te herkennen. Maar als die krant gered is en er weer sprake is van meer inkomsten, mogen dit soort redactionele concessies van mij weer worden teruggedraaid. Zet dan maar een hele advertentie op pag 2 of 3.

Lees ook:The New Yorks Times buigt voor adverteerders: reclame op voorpagina
Lees ook:Voorpagina’s Sp!ts en Metro: chaos en rook vanwege AXE
Lees ook:‘Bij gratis dagbladen mag reclame de voorpagina in beslag nemen’
Lees ook:Media maken effectief reclame voor de recessie
Lees ook:Protest-advertentie Holocaustoverlevenden tegen bloedbad in Gaza na Hamas-advertentie Elie Wiesel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.