‘Rumour Has It’ van Adele te duur als verkiezingstune SP’s Roemer

Wie zegt dat? Elsevier, in een leuk artikel over bekende tunes gebruikt tijdens verkiezingscampagne. Of de SP die hitsong van Adele echt heeft overwogen wordt niet duidelijk. Misschien gokt het blad erop. ”Rumour Has It van de Britse zangeres Adele is de SP op het lijf geschreven: krachtige drums en een tekst voor herhalingen. Ideaal om een zaal SP’ers op te lieren. Tijdens het refrein zingt een achtergrondkoortje telkens heel zwoel zowel ‘rumour‘ of, op z’n Amerikaans, ‘rumor‘, wat onmiskenbaar klinkt als ‘Roemer.’ Tegelijk volgt acht keer kort achter elkaar ‘rumour has it,’ Engels voor ‘het gerucht gaat,’ maar iedereen snapt: SP-leider Emile Roemer heeft ‘t. Toch moet de SP dit buitenkansje laten lopen. Het exclusieve gebruik van een wereldhit is te duur. Dat is meer iets voor de Verenigde Staten, waar elke presidentscampagne stoelt op een popsong. Zonder Fleetwood Macs Don’t Stop (Thinking About Tomorrow) had Bill Clinton in 1992 ongetwijfeld verloren,” aldus nog steeds het artikel in Elsevier. ”De huidige present Barack Obama won in 2008 op de klanken van U2′s Beautiful Day. Ronald Reagan stelde in 1984 zijn herverkiezing veilig met Born in the USA van Bruce Springsteen. The Rolling Stones’ Angie deed in 2005 de populariteit van bondskanselier Angela Merkel onder Duitse kiezers enorm toenemen. Maar haar partij, de CDU, vroeg vooraf geen toestemming en de Stones claimden later een flink bedrag.

”Vandaar dat SP’ers zich nu niet verslikken in Rumour Has It. Ze halen de evergreens uit het tijdperk-Marijnissen van stal: Een mens is meer van Bob Fosko, zanger van De Raggende Mannen. Met dat snerpende ‘Stem vóór, stem SP!

”De PvdA mist een vaste tune,” constateert Elsevier, maar luistert bijeenkomsten wel op met muziekoptredens. ”De ChristenUnie liet Voor de verandering componeren voor gospelzangers Elbert Smelt en Miranda de Vlieger. Zo zoekt elke partij een geluid. De VVD heeft wèl een wereldhit achter de hand: Viva la Vida van Coldplay, een tamelijk alternatieve band. Het nummer inspireert tot grootse dingen. Voetbalclub Hamburger SV laat na elke goal Viva la Vida door de stadionspeakers schallen. FC Barcelona hanteert het als alternatief clublied. In het verkiezingsjaar 2010 luisterde de VVD er de campagne mee op. Met succes. De liberalen zingen het opnieuw,” aldus besluit het artikel in Elsevier, waaruit ik ook de illustratie (de naam van de illustrator ontbreekt bij de tekening) heb overgenomen.

[PS] Ik weet niet of het mag, nagenoeg een heel artikel letterlijk overnemen uit dit weekblad. Aan de andere kant: misschien is Elsevier  wel blij met de extra aandacht op Reclamewereld; het weekblad wordt in ieder duidelijk -en vaak- geciteerd.

 

Lees ook:Reclame-tsunami voor Elsevier-actie met kans op HTC Desire
Lees ook:Elsevier weigert reclame te maken voor Pardon?-actie
Lees ook:Fietspadvertising geïntroduceerd voor boek ‘Bakfietsblues’
Lees ook:Mensen zijn zo fragiel als een vaas zegt Nissan-advertentie
Lees ook:Goeie reclame voor McDonald’s: foodies bedrogen met nep biologisch eten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.