Boze Nederlandse kunstenaars plaatsen ‘Do not enter the Netherlands’ protest-advertentie in de New York Times

Cultural meltdown in progress.’ De mysterieuze advertentie in de New York Times van gisteren is geplaatst in opdracht van Halbe de Sloper*, claimt het groepje Nederlandse kunstenaars dat onder die naam protesteert tegen de cultuurbezuinigi ngen. Dat onthult @SusevanKleef op de NOS op 3-site. Halbe de Sloper zegt dat meer dan honderd boze mensen uit de kunstwereld hebben meebetaald aan de advertentie. Hij wil niet kwijt hoeveel de advertentie HdS gekost heeft: “Ik vind dat niet netjes naar de Times toe. Het gaat niet goed in de advertentiemarkt, dus als je het slim speelt kun je een redelijke prijs krijgen, maar de prijs die wij hebben betaald is niet conform de marktwaarde.” Naar buiten wordt getreden vanwege geruchten dat er een NL-instelling achter de plaatsing in de Amerikaanse krant zou zitten. ”Deze is door veel boze burgers betaald.”

De plaatsing van de advertentie had nog wel wat voeten in de aarde: “In eerste instantie wilden we alleen de twee belangrijkste zinnen in de advertentie zetten: ‘Do not enter the Netherlands’ en ‘Cultural meltdown in progress’. Dat mocht niet van de Times, omdat hun lezers het dan niet zouden begrijpen”. Halbe besloot toen wat uitleg in een heel klein lettertype onderaan de advertentie te zetten, aldus NOS op 3.

Het groepje kunstenaars wilde geen afzender onder de advertentie. Ook dat viel niet in goede aarde bij de Times: “Ik zei dat we anoniem wilden blijven, en toen zei die vent van de Times: ‘Er moet een naam bij. Van mijn part zet je er Disgruntled (ontevreden) Dutch Artists onder’. Dat hebben we toen maar gedaan.” Ook moest er per se contactinformatie in de advertentie: “Ik heb toen een prepaidkaart gekocht, en dat telefoonnummer maar in de advertentie gezet.”

Maar waarom niet gewoon tekenen met het alias wat je al vaker gebruikt, Halbe de Sloper? “We wilden alles anoniem doen. Dit moest geen pr stunt voor Halbe de Sloper worden en we waren bang dat de focus dan teveel op ons alias Halbe zou komen te liggen. Het gaat niet om Halbe de Sloper, het gaat om die topcellist, het meisje van zeven dat balletdanseres wil worden, en die hiphopper met ambities: die mensen zijn Halbe de Sloper. Dat zijn de mensen die worden geraakt door de cultuurbezuinigingen.”

De reden dat Halbe nu toch op de voorgrond treedt als initiatiefnemer is simpel: “Er gaan ineens verhalen rond over dat er specifieke instellingen achter de advertentie. Dat is gewoon niet waar.” Volgens Halbe is het belangrijk dat iedereen weet dat deze advertentie door heel veel boze burgers is betaald, en niet door een instelling: “Het gaat om het belang van kunst in de breedste zin van het woord. Dit gaat niet over een enkele instelling die geen subsidie meer krijgt. Het gaat om ontzettend veel kunstenaars en kunstliefhebbers”. Aldus het NOS-artikel vandaag.

* ‘Halbe de Sloper’ is een verzamelplaats van eenieder die zijn stem wil laten horen in de strijd tegen de draconische bezuinigingen op de kunst van dit kabinet, de PVV incluis. Meldt de Facebook-pagina.
Halbe de Sloper is een bonte verzameling van schilders, hip-hoppers, museumbezoekers, headbangers, theatermakers, schrijvers, dansers, theaterbezoekers, musici, graffiti-artiesten, fotografen, acteurs, dichters, televisiemakers, zangers, enz.
Enfin, eenieder die wel het nut, de noodzaak en de schoonheid van de kunst inziet.

Halbe de Sloper, bent u.”

Lees ook:Nederlander Justus Bruns wil reclame op Times Square één dag vervangen door kunst
Lees ook:Topensembles protesteren tegen ‘hardhorende’ Halbe Zijlstra
Lees ook:‘Nederland dreigt de risee van Europa te worden’ (nóg een advertentie tegen de bezuinigingen op kunst en cultuur)
Lees ook:Financial Times mag reclame maken met Barack Obama
Lees ook:Reclame ‘Alice in Wonderland’ verovert voorpagina LA Times

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.