Categorie: "Overheidscampagne"

Rijksoverheid rectificeert stikstof-mededeling in dagbladen

In de -hopelijk- nooit eindigende serie ‘Reclame over weer ‘ns wat anders‘ een rectificatie. Van een uiting van de Rijksoverheid maar liefst. Staat vandaag in verschillende dagbladen, die ook worden genoemd in de Rectificatie. Deze plukten we uit de Volkskrant. De inhoud is behalve voor direct betrokkenen weinig spectaculair, maar daarom gaat het ook niet altijd in deze serie. In de Kennisgeving ‘Terinzagelegging ontwerp Programma Aanpak Stikstof‘  is ten onrechte vermeld dat uitsluitend belanghebbenden zienswijzen in

FNV klaagt ‘misleidende’ overheidsspotjes over zorg aan bij Reclame Code Commissie

Vakbond FNV Zorg & Welzijn komt in het geweer tegen spotjes van het ministerie van Volksgezondheid. De vakbond dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie omdat hij een aantal filmpjes over veranderingen en bezuinigingen in de zorg misleidend vindt. Zo meldt onder meer de Volk skrant vandaag. ‘In de spotjes worden verwachtingen gewekt die voor veel mensen niet waargemaakt kunnen worden. Minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn proberen Nederland in slaap te sussen met mooie verhaaltjes. Mensen hebben recht op het eerlijke verhaal’, zegt kwartiermaker van FNV Zorg & Welzijn Corrie van Brenk. Daarom

Jouw stem, daar maak je je toch sterk voor zegt 19/3 advertentie Rijksoverheid

Daar is-ie weer, de oproep om te gaan stemmen voor de gemeenteraden op woensdag 19 maart van de Rijksoverheid. Per advertentie. We plukten ‘m uit De Telegraaf, maar in Metro stond-ie ook en de inhaker is in meer kranten verschenen. De vroege indicaties zijn dat er maar weinig mensen gaan stemmen, en dat zou een zorglijke ontwikkeling zijn.Dus ga stemmen, hoe moeilijk het ook is om die juiste partij te kiezen, haha. KLIK op bijgaande overheidsadvertentie om ‘m wat te vergroten. De boodschap is primair de datum en het advies om je stempas en identiteitsbewijs mee te nemen. Maar zeker ook, wat sommige mensen nogal eens  vergeten: ”Bent u verhinderd?

NIX18-campagne tegen roken en drinken onder 18 van start

Heel Nederland is het er over eens: onder de 18 moet je gewoon niet roken en drinken. Dus hebben we met z’n allen een afspraak gemaakt: de afspraak van NIX. Niet roken, niet drinken onder de 18. Staatssecretaris  Van Rijn (VWS) en Ronald Koeman, die van de rode kool van Hak, haha, hebben de door Roorda Reclame gemaakte NIX18-campagne afgetrapt in het Feyenoordstadion. Wat moet er gestoeid zijn over die campagne-naam. Confusing. Niks 18? Yes 18. Ik bedoel maar. Rapper Brownie Dutch,

Treinmachinisten woedend op ‘gevaarlijk’ Donorweek-spotje

[UPDATE, zie nieuw bericht] ‘Wordt er ook aan het hart van de machinist gedacht,’ vraagt Egbert Nouta scherp op YouTube. Treinmachinisten zijn woedend over een reclamespot van de Donorweek, melden NOS en RTL4 vanavond. Ze hebben een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. In het overheidsspotje loopt een triatleet op een gesloten spoorwegovergang langs de bomen vlak voor een trein langs. De machinistenvakbond van het FNV, de bond VVMC en NS Reizigers zijn boos omdat veel machinisten een dergelijk ‘bijna-ongeluk’ met andere weggebruikers hebben meegemaakt. “In deze spot lijkt de maker het juist aan te moedigen”, zegt een woordvoerder van de FNV. Het wrange is volgens de woordvoerder dat het filmpje in opdracht van de overheid is gemaakt, terwijl

Met kat & konijn gezegd: social media en verkeer mixen niet

Zie dit filmpje en je smst -tegenwoordig wotsept- nooit meer rijdend in je auto, schreef ik vier jaar geleden. En weer werd ik helemaal stil bij het herzien van dat levensechte Engelse filmpje, vreselijk… De strijd gaat door, ook in Nederland. Sociaal media en verkeer gaan niet samen is de boodschap van de overheid hier, dus zoek een parkeerplaats op. Twee nieuwe infomercials, met kat en konijn, gemaakt door reclamebureau N=5. Bron: rechtstreeks. Meer over campagne hier.


Overheidscampagne wijst op risico’s smartphone in verkeer

Houd in het verkeer je aandacht op de weg en niet op je smartphone. Dat is de boodschap van de publiekscampagne, gemaakt door reclamebureau N=5, die vandaag van start is gegaan. In de campagne van het ministerie van Infrastructuur en Milieu worden automobilisten en fietsers via onder andere radio- en televisiespots gewezen op de risico’s van het handmatig gebruik van de smartphone in het verkeer. De campagne wordt met diverse activiteiten ondersteund door onder andere Veilig Verkeer Nederland, de grote telecom-providers en de verkeersveiligheids- organisatie voor jongeren Team Alert.

Postbus 51 nu ‘Rijksoverheid’ maar spotjes blijven bestaan

Postbus 51, het vragenloket van de overheid, is niet meer, is dicht, sinds dit week-end. Maar de spotjes in de diverse media blijven bestaan. Alleen is de afzender nu ‘Rijksoverheid,’ want dat is de nieuwe naam. Burgers met vragen bellen vanaf nu het telefoonnummer 1400, het oude 0800-nummer van Postbus 51 komt daarmee te vervallen. Dat heeft het ministerie van Algemene Zaken bekendgemaakt. Het einde van Postbus 51 en het nieuwe telefoonnummer waren vorig jaar december al aangekondigd. Telefoonnummers die beginnen met 14 zijn bedoeld voor de overheid. De telefonische loketten van meer dan 100 gemeenten hebben al een nummer dat begint met 14, gevolgd door het netnummer. Postbus 51 heeft een rijke historie. Door de jaren hebben burgers misschien wel miljoenen vragen gesteld aan dit loket en heeft de rijksoverheid honderden voorlichtingscampagnes gevoerd. Lees meer over die geschiedenis hier, met voorbeelden.

VEA-bestuurslid Oosterhout haalt uit naar Minister Schippers: ‘Postbus 51 als plaspauze. Wat een onzin!’

Minister Edith Schippers (foto) heeft laten weten dat ze wil stoppen met media- campagnes waarbij mensen worden aangezet tot een gezondere leefstijl. Marc Oosterhout, bestuurslid van de VEA/Vereniging van Erkende Reclame-adviesbureaus en oud-bestuurslid van SIRE, reageert in een open brief. Hopeloos achterhaald. Dat is het standpunt van minister Schippers van VWS als onderbouwing voor het stoppen van overheidscampagnes ter bevordering van ‘gezond leven.’ Dat de minister keuzes moet maken in het kader van de bezuinigingen, begrijp ik. En dat ze het betuttelend vindt om mensen te wijzen op ongezond gedrag, begrijp ik ook van een politica van liberale huize.  Maar om overheidscampagnes af te doen als het ideale moment voor een plaspauze, doet op geen enkele manier recht aan de werkelijkheid.” Verder in overlees.