Reclame-omzet Amazon hard op weg naar de miljard dollar

Amazon slechts een online retailer? Vergeet het maar. De advertentieomzet van de retailer is een eind op weg naar 1 miljard dollar. EMarketer heeft berekend dat de omzet vorig jaar met 45,5 procent moet zijn gestegen naar 609,9 miljoen dollar. Aldus Emerce vandaag. De advertenties worden niet alleen bij Amazon zelf getoond, maar ook op zustersites als IMD b.com en Zappos.com. En Amazon groeit harder dan de markt, zegt Clark Fredricksen van eMarketer. Toegegeven: het is een schatting, maar nauwelijks veel hoger dan de berekening van Barclays, die al eens uitkwam op 550 miljoen dollar. Analist Jefferies zit het laagst met een raming van 235 miljoen.Amazon zit natuurlijk nog lang niet op het niveau van Google (43,7 miljard dollar), Facebook (4,28 miljard) of Yahoo (ruim vier miljard), ”maar die partijen zijn dan ook afhankelijk van advertenties, zo niet Amazon. En daar liggen onvermoede kansen: Amazon zou adverteerders inzicht kunnen geven in verkopen via zijn platform. Over dat soort gegevens kunnen concurrenten minder makkelijk beschikken.” Om die reden verwacht eMarketer dat de omzet in 2015 de grens van 1,1 miljard dollar zal passeren. ”De grote klap moet overigens nog komen. Amazon bouwt naar verluidt zijn eigen volautomatische elektronische handelsplaats voor advertenties, vergelijkbaar met Googles AdX en PubMatic.” Aldus nog steeds Emerce.

 

Lees ook:Reclame-omzet Twitter naar $1 mrd dankzij mobiele hausse
Lees ook:Nederlandse uitgaven aan mobile reclame stijgen naar bijna miljard dollar in 2016 voorspelt eMarketer
Lees ook:‘Mobiele reclamegroei Android overtreft die van iOS’
Lees ook:Procter & Gamble weer veruit de grootste adverteerder ter wereld
Lees ook:Internet volgt tijdschriften op als op derde reclamemedium

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.