Vier mediabureaus testen nieuwe meetmiddel GfK/Google

484601101_298983e284

Vier Nederlandse mediabureaus testen een online en offline meetsysteem dat bij zijn aanstaande publicatie wel eens een wereldprimeur kan zijn, meldt site Emerce vandaag. Welke mediabureaus dat zijn wil divisiemanager Media van GfK Panel Services Danny Oomen niet kwijt. De technische brug tussen de GfK-data en de mediabedrijven wordt geleverd door Pointlogic uit Rotterdam. In opdracht van Google ontwikkelde GfK een panel van 15.000 huishoudens waar het tv- en onlinegedrag nauwkeurig wordt gemeten. De mediaconsumptie is gekoppeld aan gegevens over winkelaankopen. Adverteerders kunnen zo meten wat de optimale combinatie is van online en offline reclame voor de beste verkoopresultaten.Dit Media Efficiency Panel is internationaal opgetuigd. Google zou GfK daar per land twee miljoen euro voor betalen, maar geen van de partijen heeft dat bedrag aan Emerce willen bevestigen, aldus Emerce nog steeds.

Oomen bevestigt dat het nieuwe meetsysteem nog voor het einde van het jaar in Nederland op de markt komt. In Duitsland moet dat voor april 2013 gebeuren.

Een geraadpleegd kenner uit de mediasector stelt: “Alle media kijken nu naar efficiency van de impressie en de targeting die je inkoopt. Er komt nu een alternatief om af te rekenen naar effectief bereik per campagne.”

Lees ook:IAB: mediareclame online met 40 pct gestegen in 2006
Lees ook:Online reclamebestedingen 15,7 pct omhoog in tweede kwartaal 08
Lees ook:Google overweegt reclame bij zoekresultaten afbeeldingen
Lees ook:Onderzoek VS: ‘Online reclame vaker geblokkeerd’
Lees ook:Meer reclamebestedingen op internet dan op de radio in 2008

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.