EK: Positieve online buzz Heineken, kritiek op ING, Lipton

Behalve ING komt ook Unilever’s Lipton Icetea er niet goed vanaf, in het social media onderzoek over sponsoreffecten dat MarketResponse hield tijdens het EK 2012. Meldt vaksite Marketing Tribune. Bavaria is tijdens de poulefase het meest online besproken merk in relatie tot het EK. Over Heineken is men het meest positief online. Het merendeel van de tweets over het wereldwijde biermerk heeft een positief sentiment. Meer in overlees of op MT-site.
% sponsor besproken op social media tijdens het EK met bijbehorend sentiment (gemeten t/m 26/6)
Bron: MarketResponse

Heineken en Bavaria
De berichten die worden gepost over Heineken en Bavaria gaan met name over de voorbereidingen die men treft voor de wedstrijden van het Nederlands Elftal. Het aantrekken van de V-dress en het Heineken shirt lijkt, samen met het inslaan van bier een veel voorkomende voorbereiding op een wedstrijd van Oranje. Hiermee wordt ook vertrouwen uitgesproken voor de wedstrijd.

“Ik doe gewoon lekker de hele dag m’n Bavaria Victory dress aan. Dan moet het vanavond wel goed komen bij #porned toch!? #EK2012”, Bijna klaar voor de Duitsers. Heineken sponsort oranje. Vanavond sponsoren wij Heineken. Dus moet goed komen hah”. Met name in aanloop tot de wedstrijd tegen Duitsland is een piek in berichten zichtbaar. Na de nederlaag nam deze ook weer sterk af.

Met de ludieke wielklem actie bij de spelersbus van Duitsland heeft Heineken tevens veel positieve online buzz veroorzaakt. “@pr8sport: Oranje wielklem op Duitse #spelersbus – Dit is echt guerrilla! In scene gezet door Heineken? #ek #oranje”

Reclames ING en Lipton leiden tot ergernis na uitschakeling Oranje
Hoofdsponsor ING wordt het online het meest negatief besproken. Met name de afsluitende commercial waarin zij Oranje bedankt, schiet in het verkeerde keelgat bij velen.

“ING hoofdsponsor Oranje had reclame al klaar… Hoezo vertrouwen in Oranje?!#ing #faalt”. Tevens wordt de reclame van sponsor Unilever’s Lipton Icetea gebruikt om ergernis over het spel van Oranje te tweeten. “@MartijnDekker dit hebben we dit jaar geleerd: Lipton IceTea is slecht voor je sportprestaties. #EK2012”.

Sponsoreffecten van het EK in beeld
Na afloop van het EK publiceert MarketResponse een rapport over het effect dat de sponsoring van dit EK heeft gehad op bekendheid van en loyaliteit aan de sponsoren. Benieuwd naar de lange termijn effecten van sportsponsoring? Volg de SportZomerTracker,  @sportzomertracker.

Dit social mediaonderzoek is in week 22 t/m week 26 van 2012 uitgevoerd. Hierbij is gezocht is op naam sponsor in combinatie met het EK 2012. Naast het EK volgt MarketResponse ook de aankomende sportevenementen deze zomer waaronder de Tour de France en Olympische spelen.

Aldus vakblad/site Marketing Tribune.

Lees ook:Heineken sponsor Olympische Spelen 2012 in Londen
Lees ook:EK Voetbal-inhaakacties biermerken beste zegt consument
Lees ook:WK op sociale media onderzocht: ‘Heineken verslaat AH Hamsters en Nike’
Lees ook:Nederlanders twitteren het meest over reclame Albert Heijn
Lees ook:Bavaria en Sunweb moedige eerste adverteerders ‘Super Dutch reclameblok’ Ster op WK voetbal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

Current ye@r *