Humor in reclame werkt, ook al vergeet je het merk (onderzoek)

Voor wie nog twijfelde: humor in reclame werkt en dat is ook in Nederland weer eens wetenschappelijk bewezen. Humor zorgt er voor dat klanten voor een product kiezen en voorkomt irritaties, blijkt uit onderzoek waarop sociaal-wetenschapper Madelijn Strick van de Radboud Universiteit Nijmegen vrijdag a.s. promoveert. Strick, zo meldt o.m. vakblad Adformatie, onderzocht de invloed van onbewuste emoties bij het kijken naar reclame. ”Zelfs wie niet beïnvloed wil worden of wie al snel vergeet om welke merken het ook alweer ging, houdt tóch een goed gevoel over aan producten die met humor zijn geïntroduceerd – en kiest daar dan ook voor.” Interessant gegeven: humor in reclame houdt de aandacht voor de grap vast, maar mensen vergeten het merk. Geen nieuws, zeg je. Maar: ”Ze koppelen de emotie wel onbewust aan het merk of het product dat ze in een humoristische omgeving hebben gezien. Als ze daarna de keuze hebben uit verschillende producten, kiest het merendeel voor het ‘humormerk’.”

Sociaal-wetenschapper Madelijn Strick van de Radboud University in Nijmegen noemt dat de humorparadox: mensen vergeten het merk, maar willen het product toch hebben. Dit werkt dus onbewust. ”Als een merk bij herhaling aan iets leuks wordt gekoppeld, dan ontstaat in ons geheugen een link tussen het merk en het positieve gevoel. Voor dit proces van ‘evaluatief conditioneren’ hoeven we het merk niet te onthouden.”

Lees ook:Onderzoek: ‘Sluikreclame effectiever bij tv-kijkers dan commercials’
Lees ook:Onderzoek: jongeren grijpen fles sneller na alcoholreclame op tv
Lees ook:Nieuwe Jeugd Reclame Wijzer gepresenteerd aan reclamemakers meldt Media Rakkers
Lees ook:Vertrekkende decaan Gielen per advertentie gefeliciteerd door Radbout Universiteit
Lees ook:Dramatische afloop van een Love story uit Indonesië

3 reacties op “Humor in reclame werkt, ook al vergeet je het merk (onderzoek)

  1. Erik van Cuyk

    Ik ben het eens met de stelling dat humor verkoopt. Ik noem dit ‘stopkracht’. Het is de kracht die de aandacht forceert temidden van de informatieoverload die we krijgen.Goede reclame bestaat uit een optimale mix van stopkracht, emotie en feiten. Zie ook: http://www.wysc.nl/publicaties/stopkracht.pdf

      /   Beantwoorden  / 
  2. pjotr

    @Erik: Ook reclame zonder humor barst soms van de ‘stopkracht’. Je kunt die term niet alleen aan humor linken, vriend.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Erik van Cuyk

      je hebt helemaal gelijk vriend(?) Ik link de term stopkracht niet alleen aan humor, wel is humor een vorm van stopkracht.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.