Onderzoek: ‘Grote adverteerders verspillen miljoenen’

Bedrijven vitten heel wat af op hun reclame- en marketingbureaus, maar op de opdrachtgevers valt ook wel wat aan te merken. Een derde van de klanten krijgt van hun bureaus een onvoldoende, meldt het FD vandaag, op basis van onderzoek in verschillende landen waarvoor Scan Management Consultants het initiatief nam. Voor het eerst hebben 83 Nederlandse bureaus voor reclame, pr, design en marketing, die werken voor de duizend belangrijkste adverteerders, hun klanten de maat genomen. De meeste klachtenzijn er over retail, zakelijke markten, non-profitsector en de overheid.
Grote adverteerders, zo blijkt uit het onderzoek, kunnen elk jaar vrij eenvoudig tientallen miljoenen minder verspillen aan reclame en marketing. Daarvoor hoeven ze alleen maar de bureaus die ze inhuren iets duidelijker te vertellen wat ze willen en ze beter aansturen. Slechts 29 pct van de opdrachtgevers weet het beste uit de bureaus te halen. Het gaat meestal al meteen fout bij het toelichten van de opdracht. Verder ontbreekt het vaak aan heldere doelstellingen en is er onvoldoende informatie.

Directeur Hein Becht van Scan is niet bang dat de bureaus het onderzoek gebruiken als uitlaatklep voor frustraties. 'Daarvoor zijn de reacties te genuanceerd.' In 30 pct van de gevallen zijn er eenvoudig aanzienlijke verbeteringen te bereiken, meent Becht. 'Meestal is er gewoon geen aandacht voor.''

Over de noodzaam van (meer) effectiviteitsonderzoek om verspilling van reclamegeld tegen te gaan wordt vreemd genoeg niet gerept in het FD-bericht.

 

Lees ook:Plannen adverteerders tot 2015: véél meer bestedingen op internet
Lees ook:AH, Heineken en VW beste online adverteerders volgens bureaus
Lees ook:Reclame omzet op de radio 3,5% gedaald in 2015
Lees ook:Hoe reclame werkt voor het MKB wordt onderzocht door Elsevier meldt advertentie
Lees ook:‘Ruim 80% grote adverteerders actief met sociale media advertising’

5 reacties op “Onderzoek: ‘Grote adverteerders verspillen miljoenen’

  1. Jos van Liempd

    Alle bureaus die niet weten hoe ze hun klanten moeten helpen hun leven te beteren mogen me bellen. Alle klanten die niet weten hoe ze hun bureau hen moeten laten helpen hun leven te verbeteren ook.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    @Jos: media-exploitanten weten het gelukkig nog wel, waar kan ik de nota voor deze advertentie naartoe sturen? (:-)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Ad en Marie Jansen

    Da’s toch vreselijk. Al die verspilde miljoenen staan voor overbodige reclame, waar niemand wat aan heeft, de gehinderden niet en zelfs de bedrijven niet! Maar we worden er intussen wel mee opgezadeld. Zullen we eens beginnen met het verbieden van overbodige reclame?

      /   Beantwoorden  / 
  4. Jos van Liempd

    Ha, daarrrr zijn we weerrr! En nu ben ik het zelfs helemaal met Ad en Marie eens. Naast de Nationale Stichting ter Bevordering van de Vrolijkheid (kijk even op http://www.vrolijkheid.nl – echt doen, enne… geen mediafactuur sturen, Michael), is het misschien inderdaad tijd voor de “Stichting tot het Definieren van Overbodigheid inzake Reclame”. Want die zal er toch eerst moeten komen voordat we tot verbieden overgaan. Ik meld me nu al popelend aan voor de orienterende stuurgroep.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.