Prijs STER voor onderzoek naar effectiviteit reclame

Flink wat reclamegeld is weggegooid geld, nog steeds. Maar onderzoek naar een zo effectief mogelijke besteding ervan staat niet stil. De STER kreeg eind vorige week zelfs een prijs voor een onderzoekmodel, Admeasure, genaamd. Goed nieuws voor adverteerders, want toepassing kan de reclame effectiever maken, dus de verkoop verbeteren. Claimt de advertentieverkooporganisatie van de publieke omroep. Als gevolg moeten aangeleverde spotje soms wel worden aangepast.Admeasure kan worden ingezet voor tv- en radiocampagnes. Voordat een campagne van start gaat, wordt bij de inkoopdoelgroep –potentiële klanten van het adverterende bedrijf- de kwaliteit van een commercial gemeten. Dit is de mate waarin een commercial in staat is om het gewenste ‘reclame-effect’ te sorteren. Bijvoorbeeld merkbekendheid of houding ten opzichte van het merk, de merkattitude.

Daarnaast maakt Admeasure duidelijk welke aspecten van de commercial wel en welke niet bijdragen aan de reclame-doelstellingen. Voorbeelden van deze aspecten zijn opvallendheid, duidelijkheid, originaliteit en nieuwswaarde. Waardoor adverteerders beter te weten komen –vooraf- wat een commercial gaat opleveren, hoe dat komt en wat u eraan kunt doen om uw commercial nog beter te laten werken.

Helaas zwijgt de STER als het graf bij vragen over welke commercials hoe zijn aangepast, of welke reclamebureaus of adverteerders niet ingaan op de suggesties. Campagnes aanpassen kan ook duur zijn. En reclamebureaus vinden het meestel onverstandig om met hun concepten te rommelen.

Het onderzoekmodel is ontwikkeld in samenwerking met de onderzoekbureaus MarketResponse, BrandmarC en een hoogleraar die goed thuis is in reclame-onderzoek, prof. dr. Fred van Raaij.

De prijs die de STER kreeg lijkt een sigaar uit eigen doos, want heet de MarketResponse Intelligence Award voor ‘het meest innovatieve en inspirerende onderzoek van de afgelopen twaalf maanden.’ Maar de jury was onafhankelijk (en de keuze anoniem), al zat er, niet ongebruikelijk, iemand in van sponsor van de onderzoekprijs. Ook stemde het publiek mee, voor ‘t eerst, wat vreemd klinkt voor zo’n technische zaak.

Winnaars van de afgelopen vier jaar waren Douwe Egberts, Unilever, weer de STER en Airmiles.

Lees ook:Onderzoek: Merkbekendheid te koop met reclame, merkvoorkeur niet
Lees ook:Prijs voor de beste radiocommercial van ‘t jaar komt eraan (van RAB)
Lees ook:€115.000 voor STER-spot tijdens EK-finale, maar minder als Oranje ontbreekt
Lees ook:50-jarige Ster bedankt adverteerders met commercial vol Gouden Loeki-hits
Lees ook:Finale Ster Gouden Loeki ’13 vanavond 20.30u Nederland 1

0 reacties op “Prijs STER voor onderzoek naar effectiviteit reclame

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.