De Kamer praat vandaag over het voornemen van staatssecretaris Zijlstra, van het Kabinet Rutte dus, om €200 miljoen te bezuinigen op kunst en cultuur (en blijft dan nog €700 miljoen over). Vandaag dus weer verschillende inhakers in de dagbladen met anti-bezuinigingboodschappen, issue advertising, bedoeld om de discussie in de Kamer te beïnvloeden. We pikken er weer een paar uit. Eerst een opmerkelijke, in de wakkere krant, van een serie welgestelde mensen/organisaties die je gulle schenkers, mecenassen, zou je ze kunnen noemen (dus geen kunstsponsors als banken, verzekeraars etc.). Het zijn allemaal citaten en ik neem aan dat die 18 partijen de advertentie betaald hebben uit eigen zak. Alexander Ribbink, ex-Marketeer van het Jaar, ex-Unilever en ex-Tom Tom, soms de reacties prima op. Zo: “Cultuur is noodzakelijk, en een levensbehoefte van een ontwikkelde samenleving, op geen enkele manier zullen particulieren en bedrijfsleven ooit kunnen compenseren voor de gaten die nu ontstaan.” Ribbink noemt zich ‘ondernemer en mecenas, partner in Prime Ventures.’
Lees ook:TomTom-marketeer Ribbink Reclameman van ‘t Jaar
Lees ook:Wordt Reclameman van ‘t Jaar ook een reclameman?
Lees ook:Spaar ons pensioen roept de FNV nu tegen de senaat
Lees ook:Unilever blijft verreweg grootste adverteerder van Nederland in 2007
Lees ook:Unilever ‘s lands grootste adverteerder – voor KPN