1 op de 4 Nederlanders krijgt een psychische stoornis (inhaker)

Zoals aangekondigd bij de geestig Wouter Bosch-inhaker op Prinsjesdag 2009, ook een veel minder vrolijke. Zeg maar triest nieuws, wat indruk moet maken op de Tweede Kamer, die binnenkort vergadert over de aangekondigde bezuinigingen. ”1 op de 4 Nederlanders krijgt een psychische stoornis” luidt de kop van deze inhaakadvertentie -ook wel issue (en soms ook advocacy) advertising genoemd in het jargon- van GGZ Nederland. Dat is de branche-organisatie voor de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg in Nederland. En om die statement in perspectief te plaatsen, de volgende wat minder schokkende statistieken: 1 op de 20 Nederlanders krijgt diabetes, 1 op de 16 wordt kaal, 1 op de 9 Nederlanders krijgt overgewicht, en 1 op de 6 Nederlanders heeft hooikoorts. Met zijn 1op de4.nl-initiatief wil de GGZ zeggen dat het niet begrijpt, ”dat het kabinet van de geestelijke gezondheidszorg veel grotere offers vraagt dan van anderen.” Daarmee komt de kwaliteit van de zorg nodeloos onder druk te staan. ”De mensen die bij ons komen voor hulp, zijn immers gewoon ziek.” Tweede Kamer, neem deze 1op de 4-boodschap tot je en doe wat, zou ik zeggen.

Lees ook:Robert (37), verslaafd aan alcohol en blowen, in advertentie
Lees ook:Spaar ons pensioen roept de FNV nu tegen de senaat
Lees ook:‘Minder alcoholreclame tot negen uur’ zou kabinet besloten hebben
Lees ook:‘Wij zijn verbijsterd!’ bezuinigingsnoodkreet GGZ in kranten
Lees ook:Kamervragen VVD over eigen tv-reclame van Publieke Omroep

Eén reactie op “1 op de 4 Nederlanders krijgt een psychische stoornis (inhaker)

  1. Michael

    RECLAME CODE COMMISSIE BESLUIT:
    GGZ NEDERLAND ONEERLIJKE RECLAME

    Het NCRM (Nederlands Comité voor de Rechten van de Mens, dat misstanden binnen de psychiatrie aan de kaak stelt en is opgericht vanuit de Scientology kerk) heeft naar aanleiding van de paginagrote advertentie van GGZ Nederland op de achterkant van diverse grote dagbladen op Prinsjesdag een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie.

    In de advertentie beweerd GGZ Nederland dat een op de vier Nederlanders te maken zou krijgen met een periode van psychische stoornissen in hun leven en in het verlengende hiervan beweerd zij dat driekwart van de patiënten die bij de GGZ aanklopten binnen een jaar weer genezen waren.

    Het NCRM krijgt regelmatig klachten over de schadelijke behandelingen van patiënten die verkeren binnen dit soort instellingen waar psychiaters eerder met symptoombestrijding bezig zijn dan met werkelijke genezing. Symptoombestrijding dat voornamelijk bestaat uit het voorschrijven van psychiatrische medicatie die zeer ernstige bijwerkingen hebben.
    “Het NCRM heeft een tweetal documentaires uitgebracht “Over Lijken Gaan” en “Het Marketen van Psychische Stoornissen” waarin psychiaters zelf verklaren nog nooit iemand te hebben genezen. Het leek ons “te-mooi-om-waar-te-zijn” dat de GGZ 75% van de mensen weet te genezen. Daarom hebben we een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie” aldus de woordvoerder van het NCRM.

    De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat de reclame misleidend is (code 8b). Na het bestuderen van het verkregen cijfermateriaal heeft de Commissie geconcludeerd dat er niet over genezing wordt gebezigd maar “beëindiging van zorg “ of over “uitgeschreven cliënten”.
    Voorts is de commissie van oordeel dat adverteerder onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat driekwart van haar patiënten binnen een jaar is genezen.
    “De commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, te weten het sluiten van een behandelingsovereenkomst met adverteerder, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van het artikel & NRC (Nederlands Reclame Code).

    Het besluit van de Commissie luidt dan ook dat de reclame oneerlijk is en in strijd is met artikel 7 van het NRC.

    Het NCRM had deze uitspraak verwacht omdat zij ook moest concluderen dat “uitbehandeld” iets anders is dan “genezen” en dat na bestudering van het verkregen cijfermateriaal geen sprake was 75% genezing maar slechts minder dan 10% van de cliënten per jaar zijn uitbehandeld!
    “Het is een hard gelach dat de bevolking door een dergelijke peperdure reclame een rad voor ogen wordt gedraaid (per reclame ongeveer 60.000 euro).We verwachten dan ook van GGZ Nederland dat zij een passende verbetering zullen aanbrengen.
    Inmiddels hebben wij de politiek in Den Haag op de hoogte gebracht over deze misleiding. Niet alleen over het onverantwoordelijke dure reclamebeleid maar vooral onze bezorgdheid over de juiste voorlichting van de GGZ. Dit niet alleen naar de burgers toe maar ook naar de politiek toe.” Aldus de woordvoerder van het NCRM.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.