De foeilijke Nissan Sentra is in de VS een ‘’deal car’’, een koopjeskar zeg maar. Dat moest veranderen in een ‘’desire car.’’ Want de Japanse autofabrikant wenste liever jongere kopers te trekken ‘’dan de sigaretten- paffende 49plus-huisvrouw uit de buitenwijken.’’ Een aparte, op het internet geconcentreerde reclamecampagne volgde, met een bekende komiek, Marc Horowitz, in de hoofdrol. Hij moest
de slogan ‘’The next generation Sentra. You could pretty much live in it’’ tot leven brengen. En Horowitz (30) deed precies dat, leven in een Sentra, een week lang. Hij maakte webvideo’s (in de VS webisodes genaamd) erover, die onder meer via MySpace werden verspreid.
Nissan concentreerde zijn reclameuitgaven niet meer alleen op tv, want jongeren zijn vooral elders te bereiken, via het net, menen ze. ‘’Een heel aantrekkelijke doelgroep, want ze geven grif geld uit en de meesten zitten nog niet vastgebakken aan een merk.’’ Ze hebben een, zoals de Amerikanen noemen, ‘’morning-to-morning lifestyle.’’ Ze staan op, rijden naar de sportschool, dan naar werk, dan uit, dan weer naar huis, ”en hun auto wordt hun paradijs.’’ Jaja.
Volgens een artikel in de New York Times (waarop we via Molblog werden geattendeerd) was het campagnebudget 40-50 miljoen dollar.
Nissan marketingtopman Jan Thompson legt uit in de NYT: ‘’We bekijken hoe mensen media gebruiken, niet hoe we denken dat ze media zouden moeten gebruiken.’’ En, wat ook heel goed klinkt: ‘’We nodigen jongeren uit om naar ons te kijken, we vallen ze niet lastig.’’
De nieuwe reclamevorm dus voor dat merk van Nissan. Waar ze, wie weet, dit en volgend jaar veel meer van die onaantrekkelijke Sentra’s hopen te verkopen in de VS dan die magere120.000 van vorig jaar …
Lees ook:Mensen zijn zo fragiel als een vaas zegt Nissan-advertentie
Lees ook:Machtig stunten in de lucht… als reclame voor Nissan Juke
Lees ook:Jongeren vinden Apple coolste merk, na Converse en Wii
Lees ook:Voor wielerfans: spotje Nissan en Sir Chris Hoy
Lees ook:Met ‘With Dad’-campagne steunt Nissan gezinshulp in VS
Hoe leuk het filmpje ook is, er is denk ik wel meer voor nodig om de jongeren aan de Sentra te krijgen. Betwijfel overigens of dit überhaupt lukt.
@Tom: ik kan het ook moeilijk geloven, maar ze gooien er wel veel marketinggeld tegen aan, zeker niet alleen richting internet want ook de gevestigde massa-media krijgen een schep. De Sentra is relatief goedkoop daar, value for money. Maar kleinere auto’s zijn (gelukkig) in opmars in de VS, vooral bij jongeren.
En de fiets is er gelukkig in opmars, Batavus wil nu zelfs de oer-hollandse omafiets daar aan de man (or woman) brengen. Meer value for money dan zo’n Sentra als je ‘t mij vraagt.