Jonge bierdrinkers kijken minder tv dan voorheen, internet is troef. In Amerika begint bierbrouwer Anheuser-Busch, bekend van ondermeer Budweiser, daarom begin volgend jaar een tv-zender op internet, dat rond de klok actief zal zijn. Bud.TV genaamd. In marketingtermen heet dat een online entertainment-netwerk. De brouwer zegt zelf liever: A NEW GENERATION OF ENTERTAINMENT IS COMING SOON.
Volgens Marketing Facts kunnen internetgebruikers -gemikt wordt op mannen tussen de 21 en 34 jaar- de content in full-screen DVD-kwaliteit bekijken, want Bud.TV wil zich onderscheiden van de overige online entertainment-kanalen. Het zal een dag na de Super Bowl XLI in februari 2007, waarnaar heel Amerika altijd kijkt, gelanceerd worden en zeven themakanalen bevatten: humorische webisodes, sport evenementen, consumer-generated content (door kijkers aangeleverd materiaal), nieuwsverslagen, interviews met beroemdheden, muziek downloads en standup-comedy.
De bierbrouwer pakt het niet half aan. Exclusieve toeleveranciers zijn LivePlanet (Ben Affleck en Matt Damon), TriggerStreet.com (Kevin Spacey) en Wild West Picture Show Productions (Vince Vaughn).
Het usergenerated-video kanaal op Bud.TV (voorlopige naam Bud Tube), zal lijken op de populaire website YouTube. Het kanaal, waarvoor de brouwers andere reclamebudgetten wat terugschroeft, geeft consumenten de mogelijkheid om hun eigen (komische) Anheuser-Busch commercials te maken, die gedeeld kunnen worden met andere computergebruikers.
Tevens komt er een mogelijkheid om de content makelijk te plaatsen op ondermeer YouTube en MySpace. ‘Niet vreemd, want na het aanbieden van commercials op de eigen sites Budweiser.com en Budlight.com, bleek dat deze videos 22 miljoen keer bekeken waren op YouTube.com en Google Video samen’, licht Paul van Veenendaal toe op MF.
Anheuser-Busch is niet de enige, die zich gaat richten op ‘’branded entertainment’’ –ja, hoe vertaal je dat, vermaak rond je merk?- als nieuwe reclamevorm. Een groot aantal Amerikaanse bedrijven gingen de bierbrouwer al voor, zoals American Honda Motor, Cadbury Schweppes, General Motors, Krups, Nestle, Pepsi-Cola en Procter & Gamble.
Lees ook:Kritiek brandt los op nieuwe reclamemedium Bud.TV
Lees ook:Watching my ass in Iraq… Acteurs Whassup-spotje steunen Obama
Lees ook:Rihanna en Jay-Z in gloednieuwe spots biermerk Budweiser
Lees ook:‘Thank you’ van bierbrouwer Anheuser-Busch
Lees ook:Logo-oorlog: Bud wint van Bit voor Europees Hof