Recep Erdogan en Willem Alexander halen column reclameman Dick van der Lecq

‘Hoe ver mag cabaretier en reclamemaker met staatshoofd gaan?’ En: ‘Het ene staatshoofd is het andere niet als het om satire gaat.’ Een reclameman/columnnist,  Dick van der Lecq, begeeft zich buiten gebaande reclamepaden deze keer in zijn column in de Amsterdamse krant Het Parool. Waarin hij onlangs terugkeek op een treurige Princeweek die in een druilerige Koningsdag paste. ”Adverteerders probeerden de terrorlentedag een beetje op te luisteren met gevatte inhakers.” Maar ook Recep en WA haakten in, en Van der Lecq op hen. Voorzichtigjes.”The day formerly known as Koninginnedag,” aldus Van der Lecq over die dag. ”Uit een vissenkom met gemeentelijke uitnodigingen trok het koningshuis dit jaar heel eerlijk Zwolle. Dat de Hanzenstad in 1572 door de zwager van Willem van Oranje werd veroverd en het riviertje de Aa ook het begin is van de nummerplaat op zijn Audi A8 is toeval.

”Adverteerders probeerden de terrorlentedag een beetje op te luisteren met gevatte inhakers. KNVB twitterde: ‘Zwolle uit, altijd lastig’. Naast een Hema sport-BH: ‘Wij ondersteunen het koninklijk paar’. Naast een koel Amstelbiertje: ‘Natuurlijk wordt het koud en nat’. Heineken had om pijnlijke redenen even geen EK-shirt maar een W-hals shirt. Café De Blaffende Vis had een reuzen-Amalia als Sneeuwwitje. Maar de koning onder de inhakers was McDonald’s. In reclameland geldt ‘don’t fuck with the logo’. Respect dus voor McDonald’s die in Zwolle al haar M’s op z’n kop zette en veranderde in een W.

”Mag dat allemaal maar? Eigenlijk niet: namen, gezichten en zelfs stemmen zijn wettelijk beschermd. Zeker als het om BN’ers gaat met ‘verzilverbare’ reputatie. Omdat de artiestenmanager van het koningshuis –de Rijksvoorlichtingsdienst- zelden toestemming geeft, kiest men vaak de smokkelroute, met look-a-likes of sound-a-likes. Soms gaat dat toch mis. RJ Bodywear suggereerde hofleverancier te zijn van Maxima’s ondergoed. Hema gebruikte de portretten van de prinsesjes. En dan komt de RVD met gillende sirenes in actie en is het snel uit met de inhaakpret.

”Veiliger is satire. Denk aan Queen Elizabeth in Spitting Image. Aan Koefnoen, Carlo Boszhard en Sander van de Pavert’s Lucky TV. Of je Willem-Alexander nu nakend tussen de Papoea’s zet. Maxima ‘Fuck het koningshuis’ laat scanderen. Met satire kom je gemakkelijk weg. In Nederland dan. Van de Pavert was in Turkije waarschijnlijk minder lucky en allang gevierendeeld op het Taksimplein.

”Is Willem-Alexander dan een zacht ei, of snapt hij dat je niet moet wrijven in een satirevlek. Dat blaffende vissen niet bijten. En dat zelfrelativering een beter schild is tegen satire dan aangifte doen. Dus als Erdogan wil slagen voor zijn EU-examen, kijkt hij goed naar onze koning. En wordt razend populair als boegbeeld in een reclamecampagne voor Erdo schoenen. Of het nieuwste koekje van Sultana.”

Aldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn column onlangs in Het Parool en Adformatie. Zijn reclamebureau Etcetera in Amsterdam, waarvan hij directeur is, werkt onder meer voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, Lidl, T-Mobile en TNT.

Lees ook:High tea, dagje sauna en treintrip in Hema-reclame
Lees ook:Het verkeerde woord, de paasvlam en de Hemafolder in column reclameman Dick van der Lecq
Lees ook:Blow-job en zelfmoordpoging in bierspots ‘Heineken’ (fake hoor)
Lees ook:90-jarige adverteerdersclub BVA zoekt dialoog met de consument via 90 spots
Lees ook:Biologische worst- en merkprijs- reclame van Hema

Eén reactie op “Recep Erdogan en Willem Alexander halen column reclameman Dick van der Lecq

  1. Karel

    Kostelijk.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.