Verwarde Hornbach man door Dick van der Lecq bijgezet in rariteitenkabinet van de reclame

Johan Derksen, Adelheid Roosen, de vieze Stratoman en dan nu: de man van Hornbach. De Opportunisten vielen ook al over die naakte man. ”A llemaal naar het reclamerariteitenkabinet”, gebiedt iemand die er verstand van heeft, reclameman Dick van der Lecq, in zijn column onlangs in Het Parool. Van der Lecq: ”Toegegeven, reclame kan nog weleens voorspelbaar zijn. Ongelukje, verzekering, glimlach. Vaat, pratend wasblokje, glans. Huisje boompje beestje rookworst. Des te groter is de schrik als de kijker zonder enige vorm van kijkwijzerwaarschuwing met totaal verwarde reclamepersonages wordt geconfronteerd.” Zie zijn complete column, die onlangs in de krant van ‘s lands reclamehoofdstad stond, in de overlees.

Reclamecolumnist Dick van der Lecq: ”Wie herinnert zich niet een raaskallende Johan Derksen voor de NEM. De vieze Stratoman, die onschuldige mensen aanrandt in wereldbolpak. Of Adelheid Roosen die zojuist geraakt door de bliksem, een spotje van Yarden vol kakelt. De heer heeft rare kostgangers. Zo zien we in de nieuwste van Hornbach een verwarde man piemelnaakt de berg afspringen. Naar beneden stuiterend, komt hij ongelukkig in contact met distels, rotsen en naaldbomen. Van griezelig dichtbij zijn we getuige van een roestige spijker die slow motion de bejaarde bil in gaat. En tegen alle verwachtingen in, gaat het slachtoffer onder aan de berg niet de traumahelikopter in. Nee, zijn inmiddels jongere alter-ego staat –de kijker in totale verbijstering achterlatend- een gezellige kooikarpervijver te graven.

”De situatie komt even vreemd als bekend voor. Als het filmpje afsluit met ‘Je leeft, weet je nog’ weten we het zeker: Hornbach doet een TUI. In de ‘Ontdek wat TUI met je doet’-campagne verandert een Shrek-achtige verschijning in een ontspannen vader. De moderne man is volledig van het padje af maar komt met een strandvakantie of doe-het-zelf-vijver snel weer tot zichzelf.

”Is de reclamemaker nu zelf ook de weg kwijt of slaat deze de spijker op de kop? Misschien is de Nederlandse man inderdaad te ver van natuur en elementen afgeraakt. Vanuit geïsoleerde huizen met slimme thermostaten zoeft deze in gestroomlijnde leaseauto’s via verwarmde parkeergarages naar hoge en droge etages van het climate control kantoor. En vice versa. Buiten deze comfortabele miniwereld weet de gemanicuurde metroman zich geen raad. We zijn de echte man in onszelf kwijtgeraakt. De machoman die gewend is een roedel met zijn leven te beschermen. En resoluut ingrijpt als iemand op straat wordt gemolesteerd. Dat hebben de klokkenluiders TUI en Hornbach goed gezien. Ze snappen dat de evolutie is doorgeschoten. Dat het nageslacht niet gediend is met zwak zaad van verwarde snuiters. De echte kerel moet terug. Veroveraars! Winners! Wolfs of Wall Street! Mannen die van de daken schreeuwen: ‘Ich bin ein Hornbacher’.”

Aldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn column onlangs in Het Parool en Adformatie. Zijn reclamebureau Etcetera in Amsterdam, waarvan hij directeur is, werkt onder meer voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, Lidl, T-Mobile en TNT.

PS van de redactie: wie ben ik nou eigenlijk, maar ik vind dat duikspotje horny bagger .

Lees ook:De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Niet alleen maar schrekken van dat TUI-spotje zegt reclameman Dick van der Lecq
Lees ook:‘Consument zit niet meer op gladde reclamepraatjes te wachten’ zegt reclameman Dick van der Lecq
Lees ook:Na reclamesprookjes volgt nu het echte leven in spotjes zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Reclamemakers moeten ook wat doen met bloopers vindt Dick van de Lecq

Eén reactie op “Verwarde Hornbach man door Dick van der Lecq bijgezet in rariteitenkabinet van de reclame

  1. gerardus

    de spot drijven met ernstige gestoorde mensen is niet grappig. de persoon die verward is is ziek, verwardheid is geen keuze van iemand. maar goed dat snapt ieder wel denkend mens. heb eerder medelijden met de verwarde man want lichamelijk en geestelijk ziek.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.