Reclamelente geopend verklaard door columnist Dick van der Lecq

Ook bij Suitsupply is het duidelijk lente, constateert reclameman Dick van der Lecq in zijn meest recente column in de Amsterdamse krant Het ParoSuitsupply roetschol, die hij met bijgaand campagnebeeld illustreert (duidelijk lente? Zie ook). De reclamecolumnist verklaart de reclamelente dan ook officieel geopend. ”Als columnisten weer in de tuin tikken. Vogels met takjes rondvliegen. Koeien met heen en weer slingerende uiers de wei in stuiteren. Stieren achter het hek weer gruizig staan te gluren. Als de stad –met dank aan Gazelle- 40.000 fietswrakken armer is, en het Oosterpark anderhalf miljoen bloembollen rijker. Als Emile Ratelband er weer vrolijk op los knabbelt, aan een 25-jarig groen blaadje. Als Albert Heijn en Delhaize romantisch samen op de kleintjes gaan letten. Als Kim Jong-unzijn raketspulletjes weer lekker buiten heeft uitgestald. En het nu zelfs lente in de rente is. Dan is het ons reclamemensen nondeju toch ook wel gegund om uit die gekmakende winterdepressie te komen!

”Men mag dan nog steeds een glamorous beeld van de reclamewereld hebben. De tijd van Don Draper en Mad Men ligt toch echt een halve eeuw achter ons. De limo werd een Astra. De sigaar een sjekkie. En de single malt een sixpack, van de Jumbo. Een dozijn recessies later is het het laatste beetje vet van de botten. En zijn we niet afgeslankt, maar uitgemergeld. Een decennium lang geen lente in de ogen van de reclameassistente.

”Kwijlend bestuderen we de laatste cijfers van het Centraal Planbureau. Die ziet weer een omzetstijging in de reclamebranche. En voorspelt dat de economie dit jaar verder en sneller zal groeien, met maar liefst 2% groei in consumentenbestedingen. En de zestien miljard euro die men vorig jaar online bij elkaar shopte worden er dit jaar misschien wel twintig.

”We vieren het voorjaar dus inmiddels uitbundig met frisse, vrolijke lentecampagnes voor Hema, Lidl, Jumbo, Albert Heijn. En H&M niet te vergeten, met David Beckham. We creëren de nieuwe wereld voor Eneco. Laten klanten van Reaal bevrijd van zorgen non-stop trampolinespringen. Klanten van Suitsupply dartelen door een fruitig decolleté. We zingen en we springen en we zijn zo blij. Met herwonnen optimisme brengen we de Philips lichttherapielamp weer naar zolder. Verschuiven onze afspraken bij dokter Rossi naar het najaar. Vegen in plaats van met Het Parool van gister, weer lekker luxe met 4-laags Edet. En verklaren de reclamelente hierbij officieel voor geopend.”

Dick van der LecqAldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn column in Het Parool en Adformatie onlangs. Zijn reclamebureau Etcetera in Amsterdam, waarvan hij directeur is, werkt onder meer voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, T-Mobile en TNT.

Ook bij Suit Supply is het duidelijk lente

Lees ook:Dirk tot Jumbo: ‘Goedkoper zijn dan AH en C1000 niet zo moeilijk’
Lees ook:Bananenoorlogje Jumbo en AH woedt in de reclame
Lees ook:Guus Meeuwis met AH achter Oranje in nieuw Beesie-spotje
Lees ook:Everybody Appie! nieuwe slogan in ‘Albert Heijn van Magda’-spotje
Lees ook:Aanval Dirk op laagste prijs-garantie van Jumbo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.