‘Branded content is een commerciële boodschap’ legt hoofdredacteur Remarque van de Volkskrant uit

Opmerkelijk. En goed. In zijn De week van schrijft hoofdredacteur Philippe Remarque van de Volkskrant een helder verhaal over ‘branded content (‘verhalende advertenties’, v/h sluikreclame genoemd en zo in zwang nu in reclameland-MvO) en hoe zijn krant ermee om gaat. Vanaf nu dan. Remarque (foto): ”Soms kan een bedrijf zichzelf danig in de wielen rijden. Dat heeft Remarque VKonze uitgever de Persgroep gedaan met een aantal filmpjes voor adverteerders die op internVK remarque branded contentet terecht kritiek kregen. In de filmpjes werden ‘branded content‘-campagnes wervend beschreven, en hier en daar gesuggereerd dat de adverteerder voor zijn geld ook gunstige berichtgeving in Persgroepkranten kan krijgen. Op de filmpjes was ook een Volkskrantartikel te zien en werd een ‘longread‘ op onze site genoemd. Daar klopt niets van, en gelukkig maar (al is het een slecht idee adverteerders hierover zand in de ogen te strooien). Hoe gaat het dan wel? Steeds meer adverteerders zoeken delaatste jaren naar advertentievormen die langduriger aandacht krijgen, en die dus wat journalistieker ogen. De Persgroep heeft net als The New York Times, The Guardian en vele anderen een afdeling die ze daarbij helpt. Ik onderhandel met die afdeling, Medialab, over de vorm van zo’n advertentie.

”Ertegen ben ik niet. Liever interessante advertenties dan saaie. Maar we hanteren wel ijzeren regels: branded content, of hoe je deze verhalende advertenties ook noemt, mag nooit verwarring wekken bij lezers over wat het is: een commerciële boodschap.

”Daarom mogen typografie en vormgeving niet lijken op de onze en moet er ‘advertentie’ bovenstaan. Regelmatig vraag ik dat woord vetter te maken en het logo van de adverteerder groter, omdat ik vind dat de advertentie zich te veel verkleedt als Volkskrantstuk. Ik heb altijd het laatste woord hierover. Veel plannen halen het niet.

”Gelukkig onderschrijft de uitgever mijn adagium: een onafhankelijke redactie is de reden dat lezers vertrouwen in de Volkskrant hebben, je zou wel gek zijn om daaraan te morrelen voor een paar centen. Soms hopen adverteerders ook dat de redactie aandacht aan iets besteedt. Dat is licht ongemakkelijk, maar we behandelen de suggestie niet anders dan de tientallen persberichten, uitnodigingen en interview-aanbiedingen die we dagelijks krijgen: we schrijven alleen over dingen die we zelf interessant en relevant vinden.

”Wij letten dus goed op dat de grens tussen journalistiek en commercie niet wordt overschreden. Des te ergerlijker dat die filmpjes hier misverstanden over wekken. Er zijn harde woorden over gevallen. De Persgroep heeft nu een geruststellende verklaring doen uitgaan met een variant op de ijzeren regels die ik hierboven beschrijf. Laat dit een goede les zijn. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.” Eind artikel.

Philippe Remarque (49) is sinds 1 juli 2010 hoofdredacteur van de Volkskrant. Hij volgde Pieter Broertjes op (zie wikipedia).
Jaren geleden werkte ik zelf een periode bij zijn dagblad, op de financieel/economische redactie.

Lees ook:U kijkt nu naar deze advertentie zegt Volkskrant
Lees ook:Advertentie over PVV’s Meldpunt Oost-Europa kost Volkskrant lezers
Lees ook:Krantenmakers zorgen voor woeste lezers met Live adblocking-stunt
Lees ook:Volkskrant magazine wil aandacht adverteerders trekken met serie door reclamebureaus gemaakte nepadvertenties
Lees ook:Persgroep Nederland maakt reclame voor nieuwe naam (v/h PCM Uitgevers)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.