Eitje van Columbus, ‘nu met frambozensmaak’ en liggende toastjes en reclameman Dick van der Lecq

Meesterbakker Van Der Meulen vroeg ons 20 jaar terug om een tv-commercial. Behalve de nieuwe verpakking was er noch nieuws, noch geld,’ verhaalt reclameman Dick van der Lecq in zijn onlangs in de Amsterdamse krant Het Parool en op vaksite Adformatie verschenen column. ‘Een goed begin is het halve werk, moet de meesterbakker gedacht hebben. Het creatieve team was echter niet voor een gat te vangen en nog geen maand later werd het filmpje al bij de STER uitgezonden. We zien een plaatje van de nieuwe verpakking, en horen: “De toastjes van Van Der Meulen zitten niet staand maar liggend in de nieuwe verpakking. Nu vraag u: wat maakt dat nou uit? Nou heel veel. De toastjes komen zo uitgerust bij u aan. En liggen meteen in de smeerhouding”. En zo gaat het vaak. Klanten komen flikflakkend langs met enthousiaste innovatieverhalen. Maar innovatie kost veel tijd en geld, dus blijft het vaak bij bescheiden vernieuwingen in de categorie ‘met Jojoba’, ‘10% meer pinda’s’ of –ja,ga er eerst maar even goed voor zitten- ‘nu ook met frambozensmaak’. Of de reclamemaker dat even revolutionair wil presenteren. Nu doet deze dat graag maar men wil ook weleens verwend worden met een echte innovatie. Zoals het nieuwe Parool. De hoofdredacteur wil uit de kudde stappen van fleurige ditjes-en-datjes kranten. Geen oude wijn in nieuwe zakken. Maar nieuwe journalisten, columnisten en secties die de oude onverveerde Parool-pen en -blik terugbrengen. Het inspireerde tot een billboard, nota bene op Time Square in New York [zie hier-MvO].

‘Toevallig of niet treffen we deze week aan de Westkust een andere innovatie van formaat, de nieuwe Barbie. Na 57 jaar anorexia en wespentaille, is de nieuwe Barbie voortaan curvy [zie hier-MvO]. Kijk, daar kunnen we wat mee: ‘Barbie, nu met gratis 10% extra buste en billen’. Eigenlijk is het voor de reclamemaker altijd feest. Of hij kan zich als eerste laven aan de mooiste innovaties. En als die er even niet zijn, wordt zijn creativiteit pas echt op de proef gesteld. Om er dan toch op z’n minst een eitje van Columbus van te maken.’

Aldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn column in Het Parool en Adformatie onlangs. Zijn reclamebureau Etcetera in Amsterdam, waarvan hij directeur is, werkt onder meer voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, T-Mobile en TNT.

 

Lees ook:Jongetje met hanekam blij met zijn nieuwe Barbie in spotje Barbie Moschino
Lees ook:Barbie-producten ook via Bol.com in de reclame meldt krant
Lees ook:Met dank aan Brexit moet Amsterdam nu echt ‘creatieve hoofdstad van Europa’ worden vindt reclameman Dick van der Lecq
Lees ook:De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame zegt Dick van der Lecq
Lees ook:‘Schoenmaker blijf bij je leest’ opgedoekt door marketingautisten volgens reclameman Dick van der Lecq

Eén reactie op “Eitje van Columbus, ‘nu met frambozensmaak’ en liggende toastjes en reclameman Dick van der Lecq

  1. Dick

    Kostelijk.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.