Afschaffing advertenties door Voetbal International afgekraakt door mediaman Ruud de Langen

”Gewoon dom om als doelstelling te hebben advertenties te bannen uit je blad.” Twitterde mediaman Ruud de Langen. En niet zomaar een mediaman, maar een van ‘s lands bekendste en ceo van het grote mediabureau Mindshare. Daarvoor schreef De Langen in zijn column in vakblad Adformati e: ”Een geinig kopje tussendoor:  “Eind 2016 geen advertenties meer in VI”. Hoofd Commercie en Partnerships Arne van den Berg zegt dit niet omdat de advertentie euro’s einde volgend jaar al zijn opgedroogd voor de papieren media. Nee, het is gewoon zijn doelstelling. Eruit met die advertenties in dat printmagazine. Van den Berg wil namelijk naar een Champions League of KNVB model.  Met die 150 miljoen euro die nog in tijdschriftenland geplaatst wordt via platte advertenties heeft Van den Berg niets te maken. Bij de VI kan je alleen nog maar terecht voor contentmarketing. Als een autofabrikanteen nieuw model wil verkopen bij VI kan dat niet meer via een 1/1 pagina met een mooi beeld van de auto, de voordelen en de prijs. Nee mensen, bij VI wordt er een online video gemaakt waar Ronald de Boer zijn mening geeft over de opwarming van de aarde en waarom hybride auto’s de oplossing zijn. Inclusief een naamsvermelding bij het wekelijkse interview met de VI abonnee. En Sjaak Swart vermeldt in een VI interview en passant dat hij Syrische vluchtelingen in huis neemt en die persoonlijk met dat ene merk SUV zal ophalen bij de grens.

”Belangstellend wordt er vanuit Sanoma, De Persgroep en TMG gekeken naar deze innovatie. Een Linda zonder advertenties van Estee Lauder, Armani en Chanel. Een Libelle zonder Dove, Vichy en Unox affiches. Er is niets mis met contentmarketing. Maar er is een functie voor elke advertentievorm. Verbind deze aan de doelstellingen aan de klantreis van een merk. Zo heeft content wel een rol in informatie verstrekken en het versterken van een merk. En een platte advertentie, ook al worden het er steeds minder op papier, heeft een rol in het bekendmaken van merkboodschappen. Andere vormen van advertising kunnen juist weer harde conversie tot doel hebben. Sociale kanalen kunnen helpen in het delen van klantervaringen. De Champions League is juist veel waard dankzij de standaard TV commercials die je er in kwijt kunt. Gratis speltip voor Arne: omarm elke advertentievorm die er is. Anders speel je straks degradatievoetbal in de 5e klasse Zaterdag.” Einde column.

Op foto mediaman/columnist Ruud de Langen van mediabureau Mindshare. Ter nuancering: we sluiten niet uit dat mediabureaus meer verdienen aan het inkopen van advertentie-ruimte dan aan ‘contentmarketing.’ Want dat soort deals gaat soms buiten mediabureaus om, want vaak een-tweetjes tussen redacties/uitgevers en adverteerders/pr-bureaus. Wat uiteraard niets afdoet aan RdL’s betoog, waarmee ik het volledig eens ben. VI klaagt al tientallen jaren, zo ongeveer vanaf de oprichting, dat ze te weinig advertenties hebben. En nu gaan de weinigen die nog wel erin adverteren in de ban, om het blad vol te plempen met wat ooit zo mooi sluikreclame werd genoemd, nu versluierend contentmarketing geheten – MvO.

Lees ook:Ruud v. Nistelrooy cool in WK-inhaakspot L’Oréal Men Expert
Lees ook:Mooie chocolade voor luchtreiziger met slechte plaats-spot
Lees ook:Met ex-miljonair Hans van de Berg speelt Telfort groots in op Miljonair Fair
Lees ook:Geen mooie modellen in Calvin Klein-reclame, maar QR-code
Lees ook:Telegraaf brengt tijdens TVOH second screen show voor tablet of computer tijdens reclamebreaks en TV Kantine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.