Nederland adoreert haar antihelden, dus zien we ze ook in de reclame

”Eeuwen van Calvinisme en democratie, hebben ons het vermogen tot heldenverering ontnomen.” In Nederland is iedereen gelijk, tutoyeer t Ali B Balkenende en wie per ongeluk succesvol is, krijgt eenmalig applaus maar niet te lang. Zegt Dick van der Lecq, directeur van Etcetera, een gerenommeerd reclamebureau, in zijn column onlangs in Het Parool/Adformatie. ”Dafne Schippers kreeg de gouden medaille nog niet omgehangen of haar management stond klaar om onze heldin te profileren als nuchtere Nederlandse. Heel Nederland geniet van haar ‘heel gewoon gebleven’-uitspraken als: ‘Rutte belde net toen ik urine in flesjes deed’ en ’Wist niet dat ik 60.000 dollar had gewonnen, ik blijf lekker in m’n Polo’tje rijden. Nederlanders vallen niet in katzwijmvoor hun helden. We genieten, maar adoreren met mate. En blijven op onze hoede. Want wie té succesvol is, is een uitslover. Wie te rijk is een opschepper. Wie te slim is een nerd. En wie te mooi is, een gladjakker. Het liefst kijken we dan ook naar de underdog. Kanslozen die met handicaps, armoede en obstakels toch boven komen drijven. Dafne, Max en David (van Goliath) laten ons zien dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn” aldus vervolgt Van der Lecq in zijn column.

”Maar nog liever kijken we naar antihelden. Comedians weten al bij hun debuut dat er zonder gebrek niet wordt gelachen. Zonder Almelo’s accent, bril met jampotglazen of hazelip geen volle zalen. De domineeszoon Seth Gaaikema leed aan onberispelijkheid. En Annet Malherbe was voor haar maagverkleining dubbel zo geestig. Ook voor de reclamemaker geldt ‘klein gebrek, geen bezwaar’. De ex-miljonair van Telfort bijvoorbeeld (openingsfoto). De verstekeling in de Mediamarkt. De klungels van Albert-Heijn, Plus en Jumbo. Nederland houdt van imperfectie, zoveel is duidelijk.

”Nederland adoreert haar antihelden. Ze vormen een comfortabel contrast met ons eigen leven, dat er ineens een stuk beter uitzien. Naast de piemel van Plus hoef je even niet op je tenen te lopen. Ze zijn onze redding, onze Prozac. Hoog tijd dus om de grootste antiheld eens in het zonnetje te zetten. Met een trofee, biografie en standbeeld. De Antiheld 2015 gaat op een voetstuk. Maar blijft natuurlijk wel in een Polo’tje rijden.”

Aldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn tweewelijkse column in Het Parool en Adformatie. Zijn reclamebureau Etcetera werkt voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, T-Mobile en TNT.

Lees ook:De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Goede voornemens van reclamemakers belicht in column Dick van der Lecq
Lees ook:Aandachtverslaafheid campagnes Aegon, Ikea, Eyewish, Menzis verklaard door Dick van der Lecq
Lees ook:Reclamemakers moeten ook wat doen met bloopers vindt Dick van de Lecq
Lees ook:Eitje van Columbus, ‘nu met frambozensmaak’ en liggende toastjes en reclameman Dick van der Lecq

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.