Willy Wortel wint Reclame WK in Cannes volgens Dick van der Lecq

Nuttige innovatie viel in de prijzen deze maand in Cannes, het belangrijkste internationale reclamefestival ter wereld. En reclame ‘die er niet uit ziet als reclame’, evenals reclame ‘die iets doet voor de maatschappij.’ Schrijft iemand die erbij was en van wanten weet, Dick van der Lecq, direc teur van Etcetera, een gerenommeerd reclamebureau, in zijn column in de Amsterdamse krant Het Parool zaterdag j.l. ‘Reclamemakers hebben een onstilbare honger* naar prijsjes.’ Legt hij uit in die column. ”Voor broodnodige bevestiging en beloning. Je wil een Loeki als schouderklopje van ‘het volk’. Een Effie van de rekenmeesters, voor de knik in knakworstverkopen. En een Lamp van de creatieve vaktribune voor lef en vernieuwing. Moeten we aan het hoofdgerecht nog beginnen: de Leeuw. Onlangs was het Cannes Lions festival aan de Croisette in Cannes. Hier werden 45.000 reclamecampagnes uit de hele wereld ten toon gesteld en beoordeeld door internationale jury’s. Het WK Reclame. Dat was geen loft en lachen dit jaar.

Van der Leck: ”Waar voorheen spectaculaire, bizarre of extreem geestige campagnes domineerden, was het nu vooral de nuttige innovatie die in de prijzen viel. Reclame die er niet uit ziet als reclame. Reclame die iets doet voor de maatschappij. Want zoals Unilever predikt: geen purchase zonder purpose. Volvo speelt voor Veilig Verkeer Nederland met reflectiespray voor fietsers. Voor het ijzergebrek onder de bevolking in Cambodja geen Postbus-51-spotjes, maar een gietijzeren visje dat in de pan wordt meegekookt. En voor Vodafone Turkije geen Turkse Tijl. Maar een app waarmee een vrouw in gevaar, slechts door het schudden van de telefoon, automatisch drie vriendinnen waarschuwt. Niet eerder gingen er zoveel Leeuwen naar innovaties. Het is Willy Wortel die wint.

”In de draaideur van de tentoonstelling is het Jantje huilt, Jantje lacht. Buiten is het lachen in luxe. En binnen huilen bij campagnes tegen armoede, aids, kinderarbeid, obesitas en huidkanker. Nuttige maar zware kost. The unbearable heaviness of being. En daarin schuilt een niet te onderschatten gevaar. Therapeuten worden opgeleid om 40 uur per week met ellende om te gaan. Getraind om het gulden midden te vinden tussen betrokkenheid en afstand. De beginnende ‘reclamehulpverlener’ moet misschien ook even op cursus. Wie maanden bezig is met kindermisbruik kan zomaar wegzakken in het moeras der ellende. Variatie in opdrachten is dus belangrijk. Na Sweetie moet de reclamemaker verplicht uitpuffen. Met een lollig filmpje voor scharrelknakworst. Zo blijft hij fris en fruitig. Want net nu we lekker uit de recessie kruipen, is één Hans Dorrestijn genoeg.”

Aldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn column in de Amsterdamse krant Het Parool. Zijn reclamebureau Etcetera werkt voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, T-Mobile en TNT.

PS * Een vermaarde azijnpisser in de reclame legde me eens uit, een paar decennia geleden alweer: ”Reclamemensen zijn elkaar maar prijzen gaan geven omdat niemand anders ze prijzen geeft.”

 

 

Lees ook:Reclame is hartstikke belangrijk maar in mei regent het prijzen zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Bloot is uit, arme Arie Blootsma zegt reclameman Dick van der Lecq in column
Lees ook:Met dank aan Brexit moet Amsterdam nu echt ‘creatieve hoofdstad van Europa’ worden vindt reclameman Dick van der Lecq
Lees ook:Aandachtverslaafheid campagnes Aegon, Ikea, Eyewish, Menzis verklaard door Dick van der Lecq
Lees ook:De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame zegt Dick van der Lecq

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.