Bloot is uit, arme Arie Blootsma zegt reclameman Dick van der Lecq in column

Wegens vakantie heb ik het rumoer gemist rond het Holy Soda-spotje, dat ik nog wel op Reclamewereld had geplaatst. In zijn ‘Arie Blootsma‘-column in Het Parool en vaksite Adformatie ging Dick van der Lecq, directeur van Etcetera, een gerenommeerd reclamebureau, er nog even op in. ”Adverteerders vinden hun product doorgaans buitenaards bijzonder,” zegt iemand die het dus kan weten. ”Van reclamemakers wordt verwacht flikflakkend mee te gaan in de adoratie voor een nieuwe jojobazeep of poedersoep. Gelukkig is er altijd nog een oude reclametruc: bloot op de motorkap. Sex sells. Schilders in de 17e eeuw wisten het al. Vanaf de jaren’70 stond ook reclame er bol van. Als kind was het altijd even opletten als de Fa-mevrouw langs kwam. Of als Ellen ten Damme uit de kleren ging voor Zwitserleven. En onlangs  was het weer feest met Arie Boomsma. Eerder poseerde hij bloot voor tijdschrift L’Homo. Nu loopt hij half ontbloot over het water voor frisdrank Holy Soda. Het feest is steeds van korte duur. Werd Arie’s programma ‘Loopt een man over het water’ in 2009 na kritiek uit EO-kringen niet uitgezonden. Deze week lezen we dat Arie’s commercial ‘Loopt een man over het water’ van de buis zou zijn gehaald. Arme Arie.

”Bloot is uit. Het mega-steigerdoek met Hunkemöller’s bikinimeisje is inmiddels lesmateriaal in het Reformatorisch onderwijs. Op de Shameless-campagne van Suit Supply kwamen bij de codecommissie 144 klachten binnen. Het nekverrekkende Sloggie ‘billboard’ is ingeruild voor een campagne over draagcomfort. En Abercrombie&Fitch stopt met halfnaakte ontvangstcomités.

”Maar waarom eigenlijk? Het is niet de wet. Klachten tegen Suit Supply werden afgewezen. Het is niet de emancipatie. Volgens Opzij-journaliste Elsbeth Vernout doen vrouwen van nu niet moeilijk over blootreclames. Het is ook geen gymnofobie, angst voor naakt. Nee, het is de tijdsgeest. Reclame moet iets nuttigs doen. Vonden we vroeger bloot voor een bh al functioneel. Tegenwoordig is het pas functioneel als het een nuttige boodschap uitdraagt. Zo filmde de SP een blote bejaarde als metafoor voor uitgeklede thuiszorg. Dove werkt al 10 jaar met schaarsgeklede, echte vrouwen om hun zelfbeeld te verbeteren. En Pink Ribbon’s borstenpotpourri is van nature heel functioneel.

”Functioneel bloot saaie boel? De Blue Ball Foundation bewijst het tegendeel met haar ‘play with your balls’-campagne. Hierin demonstreert een pornoactrice hoe je testikels op onregelmatigheden controleert. Een hele opluchting. Misschien niet voor de EO maar wel voor reclamemakers. Zij mogen het nuttige nog steeds met het aangename combineren.”

Aldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn column in de Amsterdamse krant Het Parool en op vaksite Adformatie. Zijn reclamebureau Etcetera werkt voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, T-Mobile en TNT.

Lees ook:Arie Boomsma’s Bounty-spotje voor Holy Soda
Lees ook:De Opportunisten over dat Holy Soda-spotje van Arie Boomsma
Lees ook:Arie Koomen in ‘Dat is mijn winkel!’-spotjes Mediamarkt
Lees ook:Zo. Maradonna, Okocha en Haan scoren voor Bavaria
Lees ook:Rutger Hauer terug als Freddy Heineken in nieuw DE-spotje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.