Waarom kiezen reclamebureaus voor een sul als hoofdpersoon?

 ”Lulletjes, dombo’s en kneuzen rukken op in televisiespotjes. En bijna altijd is het een man. Zoals uw buurman, uw echtgenoot of misschien wel uzelf. Waarom nemen we zo graag iets van een antiheld aan? Dat vraagt Carine D amen, schrijver, journalist en tekstschrijver (zie ook) zich af in een column op de site van HP/De Tijd. ”De onhandige man staat heel dicht bij ons,” vermoedt ze. ”Hij versiert paaseitjes en verstopt ze in de tuin voor zijn kinderen zonder door te hebben dat die hem zien rondhupsen. Hij is de man next door die in de supermarkt een beetje onhandig tussen de schappen en torens met blikken laveert. Maar ook het stereotype burgerman met een beige spencer aan en een bleek, pafferig gezicht, die zich schaamteloos overgeeft aan verboden genoegens, zoals lekker vet snacken of languit tv kijken. De sukkel, de antiheld, de gezinslul, de man van veertig plus die het allemaal net niet onder controle heeft, figureert steeds vaker in succesvolle reclamespots. Iedereen die regelmatig naar de televisie kijkt kent ze wel: acteur Frank Lammers als de knorrige, niet zo snuggere vader in de spots van supermarkt Jumbo, de acteurs Cas Jansen en Jack Wouterse, ruziënd in korte broek bij de C1000, de sullige bedrijfsleider van Albert Heijn die ons op volstrekt gevaarloze wijze overhaalt bij deze keten boodschappen te doen, Patrick Stoof als de gevallen miljonair Hans van de Berg die in een hamburgerrestaurant moet werken om zijn brood te verdienen, en zo zijn er nog veel meer,” aldus Carine Damen in haar column op de site van HP/De Tijd.

”Waarom kiezen reclamebureaus voor een sul als hoofdpersoon? Waarom wakkert hij kennelijk onze kooplust aan? En waarom wordt alleen de autochtone Nederlandse man op deze wijze op de hak genomen? Waarom zien we nooit een vrouw of allochtoon als sukkel in een commercial?”

Goeie observatie van Carine Damen in leuk geschreven column. Helemaal mee eens ook; mannen volg mij in actie . Maar ik kan haar kernvraag helaas niet beantwoorden. Want ik heb zelf ook geen idee, vind het zelf ook raar. Vooral die sukkel van Jumbo hangt mij mij-len-ver de keel uit (maar mijn echtgenote vindt ‘m erg helaas wel leuk, grrrr).

PS Misschien moet ik bureaus als Alfred (Jumbo en C1000) en N=5 (Telfort) toch maar eens bellen…

Lees ook:Frank Lammers als tuinkabouter in Jumbo’s groente en fruit-spotje
Lees ook:Jumbo-sul ook zeeheld Michiel de Ruyter in speelfilm
Lees ook:Jumbo doet ‘t met Lieke en Bas als reclame gezin
Lees ook:Het is tijd voor Jumbo tettert Jumbo in een advertentie
Lees ook:Tuk Tuk-reclame Frank Lammers voor Sinterklaas Gala voor Volwassenen

Eén reactie op “Waarom kiezen reclamebureaus voor een sul als hoofdpersoon?

  1. Erik

    Ik denk dat een sul vooral goed werkt in combinatie met humor. Persoonlijk vind ik Patrick Stoof en de bedrijfsleider van AH de sterkere van de reeks. Dit heeft mijn inziens te maken met betere casting, concept/script (humoristischer) en uitvoering.
    Maar goed zoveel mensen zoveel meningen en er zijn genoeg mensen die de humor/personages van de andere sullen wel weten te waarderen. Wellicht herkennen deze iets van hun partners er in terug Michael? ;)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.