Bik bij BNR: ‘ABN-Amro doet zaken als de scharensliep’

ABN-Amro Bank lijkt er wel plezier in te hebben, om het naarste jongetje van de klas uit te hangen,” constateerde Manfred Bik vrijdag j.l. in zijn wekelijkse column op BNR Nieuwsradio. ”Een bedrijf dat de hele tijd over de tong gaat in zakelijk Nederl and, omdat ze zaken doen als de scharensliep, hoe lang kan dat goed gaan?” Voorheen ‘De Bank’ zette medio 2008 zijn toeleveranciers onder druk een forse korting te verlenen op reeds geleverde diensten en haalt sinds kort headlines in de communicatievakpers vanwege het plotseling eindigen van zijn relatie met haar reclamebureau, ondanks een contract, na kort te voren gezegd te hebben dat het goed werk leverde. Hoe je die manier van zakendoen -het zo financieel onder druk zetten van leveranciers- kunt rijmen met een leus als ‘meer mogelijk maken,’ dat zal menig ondernemer zich hebben afgevraagd. AldusManfred Bik (foto), in het dagelijks leven strateeg* bij reclamebureau DDB Amsterdam. Het FD opende er vorige week zelfs de krant mee, zag ik. Bik in zijn BNR-column vrijdag j.l.: ”In de reclamewereld is ABN-Amro, ik zeg het maar zoals het is, al langer berucht. Een paar jaar geleden organiseerde de bank een bureaucompetitie – en een bureaucompetitie, dat is een soort wedstrijd onder reclamebureaus, waarbij de winnaar de opdrachtgever krijgt.

”Het behaagde de bank destijds om werkelijk het hele repertoire aan geschreven èn ongeschreven regels die er voor zulke wedstrijden zijn, met voeten te treden. Bureaus werden naar hartenlust toegevoegd aan, of weer verwijderd uit de deelnamelijst; de briefing werd meermalen veranderd, en de opdracht werd steeds opnieuw uitgebreid met nieuwe proeven van bekwaamheid waaraan dan ook nog moest worden voldaan.

”Uiteindelijk lukte het de bank om er de langstlopende en meest kostenverslindende competitie uit de Westeuropese marketinggeschiedenis van te maken. Inmiddels is de wereld veranderd – ook die van ABN-Amro, zoals de meesten van ons weten. Maar bij de bazen van de bank is dat nieuws nog altijd niet echt ingedaald.

”Want ook dezer dagen is de bank weer in een conflict verzeild geraakt met een reclamebureau. Ditmaal omdat men in één klap onder zijn contractuele verplichtingen uit wilde, zonder de daarvoor afgesproken opzegtermijn in acht te nemen.

”Een bedrijf dat de hele tijd over de tong gaat in zakelijk Nederland, omdat ze zaken doen als de scharensliep, hoe lang kan dat goed gaan? Dat zijn reputatie het kostbaarste is dat een bank bezit, weet inmiddels de hele wereld.” Aldus Bik, die zijn luisteraars zoals altijd weer goede zaken wenste.

* De opinies weergegeven in deze columns zijn persoonlijke professionele opvattingen van ”verstokte reclameman” Manfred Bik (en vertegenwoordigen dus niet de standpunten van zijn werkgever DDB Amsterdam).

Lees ook:ABN Amro zet alle seinen op groep in advertentie
Lees ook:‘De’ bank is terug, maar ABN Amro is nu De bank anno nu
Lees ook:Rekeninghoudersclub ABN Amro: ‘SNS haakt met viral in op onrust’
Lees ook:Fortis-crisis: ABN-Amro zet ”feiten op een rij” in dagbladvertentie
Lees ook:Nieuwe Leaseplan Bank profileert zich als transparant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.