BNR’s reclame-columnist Bik voorspelt succes voor laptop Nokia

Als het waar is dat Nokia een laptop op de markt gaat brengen -de Finnen kijken serieus naar die mogelijk- zou dat wel eens een succes kunnen worden. Vanwege de werking van de ”merk-stretch”: er zit voldoende geloofw aardigheid in dat merk. Die mening verkondigde vandaag Manfred Bik, de nieuwe reclamecolumnist van BNR Nieuwsradio (luister hier). Hij nam de fakkel over van Eugène Roorda. Bik, in het dageijks leven strategy director bij reclamebureau DDB Amsterdam, noemt als heel bekend voorbeeld van merk-stretching ons aller Hema. ”Wij vertrouwen die winkel van rookworst tot radiowekker, van beltegoed tot babyshampoo. (…) Hema belooft: wat het ook is dat je nodig hebt; wij kunnen het gruwelijk goed inkopen.” Dat gaat volgens Bik ook op voor Nokia en zijn laptop, al waren niet alle analisten meteen enthousiast. ”Dat vind ik begrijpelijk, wanteen stap buiten de oorspronkelijke geloofwaardigheid van je merk, pakt lang niet altijd goed uit. Je kunt makkelijk betogen dat Nokia zó synoniem is geworden met telefoons, dat het merk nooit serieus genomen zal worden als PC-fabrikant.”

Toch gaat Nokia het redden, is de overtuiging van Bik: ”De missie van het merk wordt door het bedrijf consequent uitgedragen als ‘Connecting People’. En zie wat er gebeurt: het verbinden van mensen wordt steeds belangrijker; alleen, ‘t speelt zich in een snel toenemend tempo af via het web. Vandaar dat het sms’je en de Hyves-krabbel – en dus ook de smartphone en de laptop – razendsnel naar elkaar toegroeien,” aldus Bik in zijn column op BNR Nieuwsradio vandaag.

De ene fabrikant redt ‘t, de andere niet. Of, zoals Bik het uitlegt, de ene schoenmaker heeft een bredere leest dan de andere. Nokia heeft zo’n brede leest, Hema ook. Maar Spyker juist niet. Manfred Bik: ”Het omgekeerde voorbeeld, de Nederlandse sportwagenfabrikant Spyker, is natuurlijk een specialist. Met een leest, zo smal als hun modellenlijst. Als ze bij dat bedrijf ooit iets anders gaan produceren dan decadente jongensdromen op wielen – dan geloven wij daar als consument helemaal niks van.”

Lees ook:‘Consument zoekt merken als baken, als anker’ zegt BNR-columnist Bik
Lees ook:Bik over Saab: ‘Iets klopt er natuurlijk niet aan die overname’
Lees ook:Biologische worst- en merkprijs- reclame van Hema
Lees ook:Bik: ‘Merk Balkenende flexibeler dan Heineken, Unilever en Shell bij elkaar’
Lees ook:De aap, de hond, de scheiding en Toshiba’s reddende laptop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.