Is gratis echt gratis of gewoon goede marketing?

hunkemoller

Bron: girlscene

Tegenwoordig bieden steeds meer bedrijven gratis diensten of producten aan. De aanbiedingen klinken aantrekkelijk en veel consumenten gaan hier dan ook op in. Vaak zit er echter een addertje onder het gras en blijkt gratis toch niet helemaal gratis te zijn. In dit artikel vind je 3 voorbeelden, zodat je weet waar je op moet letten bij dit soort acties.

Elektronica

Elektronica zaken proberen vaak op verschillende manieren te stunten met aantrekkelijke acties. Een goed voorbeeld hiervan is de Mediamarkt, die adverteert met hoge kortingen op diverse producten. Wanneer je de kleine lettertjes leest, kom je er echter achter dat deze kortingen alleen te verkrijgen zijn met een GRATIS cadeaukaart, waarvoor je wel eerst een driejarig abonnement af moet sluiten bij Essent. In sommige gevallen kan dit voordelig uitpakken maar het is wel belangrijk dat je goed narekent of je reguliere korting niet hoger is dan waarde van de cadeaukaart. Helaas denken veel consumenten hier vaak niet over na en laten zich verleiden door dit soort acties.

Retail

Ook retailers adverteren vaak met gratis services, zoals gratis verzending en gratis retourneren. Helaas zitten ook hier vaak addertjes onder het gratis en is retourneren bijvoorbeeld alleen gratis wanneer je de complete bestelling retourneert. Op het gebied van schoenenwinkels is Intreza echter een goed voorbeeld van hoe het wel moet. Zo biedt Intreza haar klanten gratis afhaal- en retourpunten en een AfterPay service van 14 dagen, waarmee de klant dus de mogelijkheid heeft om tot 2 weken na het ontvangen van de bestellingen te betalen. Er zit geen addertjes onder het gras, er zitten dus geen extra voorwaarden of haken en ogen aan het gratis verzenden en retourneren van bestellingen.

Supermarkten

Tot slot de grootste stunter op het gebied van gratis producten: de supermarkten. Iedere supermarkt heeft jaarlijks wel meerdere acties waarbij zegeltjes gespaard kunnen worden om gratis producten te verkrijgen. Ook adverteren supermarkten soms met gratis verzending van je boodschappen of krijg je gratis gadgets bij aanschaf van bepaalde producten. Van alle supermarkten is vooral Albert Heijn een meester op dit gebied, zoals met de huidige actie waarbij je voor luxe bestek of koksmessen kunt sparen. Dit is slimme marketing van Albert Heijn, waarmee de supermarkt probeert klanten aan te zetten om meer te kopen. Wanneer je echter geen dingen koopt die je normaal niet in huis zou halen, maar alleen zegeltjes spaart met de boodschappen die je altijd al doet, kan de actie natuurlijk wel voordelig voor je uitpakken.

Deze 3 voorbeelden laten zien dat je altijd alert moet blijven wanneer je ergens een advertentie met het woord ‘gratis’ op ziet duiken. Lees altijd de kleine lettertjes, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.