Gemeente Amsterdam en reclamebureau beticht van plagiaat anti-discriminatiecampagne

De gemeente Amsterdam heeft plagiaat gepleegd met de nieuwe antidiscriminatiecampagne, Discriminatie. Amsterdam is er klaar mee, gemaakt door het reclamebureau N=5. Dat stelde reclamebureau Dutchlabel dinsdag naar aanleiding van een bericht hierover in Het Parool. Het gebruik van de Andreaskruizen op de posters komt van eerdere concepten van het ontwerpbureau, zegt directeur Monique Juffermans (zie b.v. beeld rechts, geplukt van Dutchlabelsite), wier bureau dat voor deze campagne werd gepasseerd. „De campagne borduurt rechtstreeks voort op thema’s die wij eerder voor dergelijke campagnes bij de gemeente hebben neergelegd”, aldus Juffermans. N=5 wil niet op de beschuldiging reageren, aldus Het Parool. Het bureau beraadt zich op juridische stappen, melden Het Parool en De Telegraaf maar heeft inmiddels ook een uitnodiging van de dienst maatschappelijke ontwikkeling van de gemeente om donderdag te komen praten. „Ons concept is overgenomen en doorvertaald naar deze campagne.” Ze verwijst daarbij naar de laatste campagne die Dutchlabel voor het Meldpunt Discriminatie en de gemeente maakte. Daarbij stonden de rode Andreaskruizen, die symbool staan voor Amsterdam, over portretten (zie illustratie). Ze lieten zien hoe anderen deze mensen ‘wegkruisen’ met discriminerend gedrag. In de nieuwe campagne staan de kruizen over het woord discriminatie. Juffermans zag de nieuwe posters ineens op straat hangen.

Volgens de directeur moeten creatieven er tegenwoordig alles aan doen om hun werk te beschermen. „Daarnaast is er een erecode die stelt dat je elkaars werk niet kopieert. Zeker van overheidsinstellingen mag je toch verwachten dat ze netjes met hun leveranciers omgaan?“ Dutchlabel maakte zes jaar lang campagnes voor de gemeente. Voor deze campagne is na een competitie een ander bureau, N=5,  in de arm genomen.

Een woordvoerster van de DMO/Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente, verantwoordelijk voor de campagne, liet weten verbaasd te zijn over de aantijgingen en wil hier niet inhoudelijk op ingaan. „Wij gaan het gesprek aan en vinden het niet correct de discussie via de pers te voeren. We willen in alle openheid met Dutchlabel om tafel.” In dat gesprek morgen kan Dutchlabel  aangeven op welke punten ze vinden dat er plagiaat wordt gepleegd, melden de dagbladen.

Zowel Dutchlabel als N=5 zijn in Amsterdam gevestigde reclamebureaus.

Lees ook:Het Parool, Avro en RTV N-H feliciteren 20-jarige AT5
Lees ook:Campagne overheid tegen discriminatie bij sollicititaties (met adviezen)
Lees ook:Doortje is weer bij de les dankzij KlasseContact meldt spotje van KPN
Lees ook:Woningen aan toeristen verhuren prompt reclame-uiting gemeente Amsterdam
Lees ook:Reclame-abri’s en -mupi’s worden vernieuwd in Amsterdam

2 reacties op “Gemeente Amsterdam en reclamebureau beticht van plagiaat anti-discriminatiecampagne

  1. Drs. G.

    Snap dat dat onderhavige bureau niets zegt en de gemeente aan het woord laat maar dat ziet er niet goed uit voor ze.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.