Lotto-campagne over sportsponsoring ontmoet kritiek van SP

De reclamecampagne die kansspelbedrijf Lotto gisteren is begonnen, maar die ik nog niet heb gezien, schijnt haaks te staat op het gokbeleid van de overheid, melden de GPD-kranten vandaag. Volgens de SP dan. De campagne, waarin de loterij zijn belang voor de sport in Nederland benadrukt, barstte los op de dag dat de rechter uitspraak zou doen in de zoveelste zaak van Lotto tegen Unibet, het Zweedse gokbedrijf. "Het wordt tijd voor groot geschut," zegt Lottodirecteur Hans Schraders. De rechtbank stelde de uitspraak overigens uit tot 18 maart, meldt Het Parool. De Lotto, waaronder de spellen Lotto, Toto en Krasloterij vallen, is er veel aan gelegen spelers terug te winnen op concurren- ten als de Staatsloterij en de Postcodeloterij, zegt Schraders. "Slechts twee procent van de Nederlanders weet dat onze sporters mede dankzij de Lotto kunnen deelnemen aan de Olympische Spelen in Peking." Zeventig procent van de opbrengst, 42 miljoen euro per jaar, wordt via sportkoepel NOC*NSF verdeeld onder de sportbonden.SP-Kamerlid Jan de Wit is ongelukkig met de campagne, die haaks staat
op het beperkende gokbeleid van de staat. "Dat is namelijk precies het
argument waarmee de staat buitenlandse bedrijven de toegang onthoudt
tot de Nederlandse gokmarkt
."

De Europese Commissie wil een
vrije Europese gokmarkt, maar de Nederlandse overheid is daar geen
voorstander van. Het huidige systeem, met een gecontroleerd aanbod,
beperkt volgens de overheid de gokverslaving en gokcriminaliteit.

Lees ook:Minder reclame Postcode Loterij op verzoek van minister en publiek
Lees ook:Hugo Borst onder vuur als reclameboegbeeld online gokker Unibet
Lees ook:Lotto-reclame voor Super Zaterdag ‘misleidend’ volgens Code Commissie
Lees ook:Unibet opent via dagbladadvertentie aanval op monopolist De Lotto
Lees ook:Sven Kramer geeft teammuts weg in spotje van Lotto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.