Dove richt ’bewustwordingscampagne’ op moeders

Beautymerk Dove van Unilever, is begonnen met een ‘’bewustwordingscampagne’’ in Nederland. Vooral moeders worden via tal van media opgeroepen om meisjes te vertellen dat ze mooi zijn en ze aan te sporen ‘’meer te genieten van hun uiterlijk.’’ Voor Dove zijn alle meisjes mooi. Maar, zegt de cynicus in de Volkskrant over de prima campagne van Dove: ‘’Iedereen weet dat het Unilever niet gaat om de vrouwenemancipatie te bevorderen, maar dat ze dat doen om zeep te verkopen.’’


In Dove’s nieuwe tv-commercial treden deze keer geen volslanke vrouwen op, maar jonge meisjes. Met een brilletje, sproeten, aandoen- lijke bolle wangen of een ongereguleerd gebit. Als de muziek aanzwelt, breekt er een lachje door op hun gezicht. Waarna de uitsmijter volgt: ‘’Breng haar op andere gedachten. Want zij moet ook zien hoe mooi ze is.’’

En dat moet tv-kijkende moeders aanspreken, verhaalt de Volkskrant, want de doelgroep die degelijke cremes en shampoos daadwerkelijk in huis moet halen. Uit onderzoek van Dove blijkt dat ruim een-vijfde van de Nederlandse meisjes liever niet naar school zou gaan uit onvrede met hun uiterlijk.

De campagne begon net voor het begin van dit nieuwe schooljaar. Los van de commercial is er een website, een moeder-dochter- fotowedstrijd in Libelle, en een schoolagenda-achtig boekje, Truth & Dare. Dare to be true to you, dat, zo schrijft het dagblad, ‘’meisjes een ‘boost’ moet geven voor hun zelfvertrouwen.

Dove begon in 2004 met als marketingstrategie het afrekenen met het onhaalbare schoonheidsideaal als internationaal thema. De cynicus, psycholoog en publicist Jaap van Ginneken, vindt de commercial ook goed gemaakt en het merk een sympathiek imago geeft dat beklijft. Hij zegt in het artikel in het katern De Verleiding van de Volkskrant van zaterdag j.l.: ‘’De cosmetica-industrie heeft eest decennia lang vrouwen diep ongelukkig gemaakt en benadert ze nu langs de andere kant, door die onzekerheden weer glad te strijken. Waanzinnig lucratief om dat motief naar je toe te trekken.’’

Lees ook:Jonge meiden en sexy reclame: ‘Een kwestie van opvoeden toch?’
Lees ook:Meisjes moeten van hun krullen leren houden en mamma kan daarbij helpen vindt Dove in spotje
Lees ook:Wondermiddel voor schoonheid vrouwen RB-X in spot Dove
Lees ook:Russische meisjes hebben geen fotoshophulp nodig om mooi te zijn
Lees ook:Naakte vrouwen van 50+ in nieuwe commercial Dove

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.